Prosvetni glasnik

576

ПРОСВЕТНИ ГЛАСПИК

Само у Дрезди има сада у грађанским школама 11.519 ученика, који се учс у 361 одељењу, а у свима овима ради 381 наставник. Узгред да поменем овде да у основним школама има у овој вароши 47.222 ученика, који су распоређени у 1165 одељења, у којима ради 1063 наставника. Укупно, дакле, има у Дрезди 58.741 ученик у 1526 одељеља са 1444 наставника. Овоме броју треба додати и једну приватну школу, која има исти план и програм као и основне школе (ЕћгИсћбсће 81Ш8с1ш1е). У н>ој се учи 256 ученика у 10 одељења са 16 наставника, и онда у свима народним школама у Дрезди има сад на 59.000 ученика у 1536 одељења у којима ради 1460 наставника. У делој Србији учило се прошле године једва преко 90.000 ученика. * Уз ове народне школе (основне, продужне и грађанске) долазе још и народне књижнице и читаонице, којима је сврха да иросвете народ. Њих има свуда, о њима се старају и општине и друштва за народно просвећивање као год и о народним школама. На изложби је био модел народне књижнице и читаонице у Шарлотенбургу. У гинсу је представљена огромна двоспратна зграда са две огромне дворнице: у партеру је дворница за гимнастику, а на првом спрату за читаоницу. У осталим одељењима смештене су књиге, које се дају на читање, књиговезпица и станови за послужитеље. 4 Гимназије Гимназије у Немачкој нису једнолике за чим с правом тежи ЕтћеИззсћиЈуегет, ослањајући се на принципе научне педагогике. Немци имају: гимпазију (Сутпавшт), реалну гимназију (Веа1§утпа8шт), вигиу реалку (Оћеггеа1бсћи1е) и реалку (Кеа1зсћи1е). Реалке су са 6 н 9 разреда. У њима се учи од страних језика само Француски. Гимназија је хуманистичка, и зове се обично само „гимназија". У њој су обавезна три туђа језика: латински, грчки и Француски, а Факултативан је енглески језик са 2 ч. недељно. У реалној гимназији уче се обавезно три страна језика: латински, Француски и енглески језик. Од 1892. г. у целој царевини у свима гимназијама (ћбћеге Гећгап81:а1(:еп) уче се ови предмети: вера, немачки, историја, географија, писање, певање и гимнастика. У гимназији се више обраћа пажња латинском језику, а у реалној гимназији Француском, математици, физици, хемији и јестаственици. У вишој реалци још већа се пажња поклања математици и хемији. Од неколико десетина година води се у Немачкој упорна борба: да ли треба да буду основица модерном образовању класични језици или пак модерни. Влада немачка изишла је на сусрет захтевима новога