Prosvetni glasnik

НАУКА И ПЛСТЛВА

593

но треба мислити на то, да остали наставниди не бн били сувише оптерећени, да би требало радити на томе, да ее наставничка снага увећа <умиожи). Ади како је сигурно, да се ни у ком случају неће моћи усиети у тражењу увећања учитељског нерсонала само ради тога, то остаје само једно средство, које гласи: апеловање на идеалност наставника. Треба ■се надати, да ће бити потребан само подстицај, па да ће радо велики део паставника недељно једанпут у слободно после подне и за време •Ферија један или више дана жртвовати, да би са својим ученицима могли изнћи у нрироду за заједничку студију и поред свега труда — за. заједничко опорављање и радост! Ваљево. Извео, Нетар Ј. Ж ивбови К .

Колико треба радити? Оправе које олакшавају рад. (СБРШЕТАк) Мало ко обраћа пажњу на то колико треба радити. Приметићемо ■често да понеки раде у току целога дана на књизи, не сећајућн се да >очима даду одмора. Врло мало се поклања пажње очима при раду код деце, нарочито у школи. Наша деца принуђена су да по цео дан пишу, читају итд. у нгколи, па место да им се да могућности да се код куће одморе, ревносни учитељи и проФесори задају им толико посла да свршаваЈу код куће, да еу деца буквално осуђена да у току целе године ■буДУ у непрекидном напрезању и мучењу. Нарочито треба олакшати деци у основним школама, тј. у почетку рада, кад је највећа опасност за вид. Још већу нажњу треба обратити на децу која се уче у забавиштима. Ни у ком случају тако малу децу не треба обучавати читању и писању, а марочито им не треба давати да се играју ситним предметима и не донуштати им да шију. При обучавању у писању часови писања треба да су што ређи. Најбоље је да деца у почетку уче читање и то не ситних слова него слова која се пишу на табли или су написана на штици. Погато су деца научнла већа слова, опда ил тек треба .давати да читају књигу, .а на послетку их учити писању. При писању деци треба на сваких 10 минута рада давати одмор од 5 минута. Писање у почетку не треба да траје више од '/ 2 сата. Не треба обраћати иажњу на лепоту писања него ваља мотрити на то да деца пишу што крупнија слова, како ее не би над књигом много иревијала. На положај тела треба обратити нарочиту нажњу, јер мала деца при писању одмах ј почетку рада кваре своју позицију, а то све због тога што се од њих .изискује не само да умеју да напшпу оно што им се задаје, него да га д лепо напишу; иојмљиво је, да ће се деца која су врло мало позната