Prosvetni glasnik
690
ПРОСВЕТНИ ГЛАОНИК
На првом већу читана су ова нредавања: „0 односу између душе и тела", читао г. В. Радојчић учитељ из Нирота. ,0 осећајима" читао г. Милан Станојевић учитељ пиротски. „0 представама", читао г. Дим. Младеновић учитељ пиротски. На другом већу: ,0 свести у опште и пажњи" читао г. С. Симић шк. надзорник. „0 заразним болестима код деце" читао г. Др. Драгутин Вељковић. „0 заразним болестима домаће стоке" читао г. Јов. Антић марвени лекар. На трећем већу: ,0 асоцијацијама", читао г. Алекса Ноповић учитељ у Студени. ,0 памћењу и Фантазији", читао г'. Коста Јовановић учитељ у Расници. ,0 утицају светлости на организам", читао г. Душан X. Илић порезник. На четвртом већу: „0 осећањима", читао г. Лазар Мишковић учитељ у Шпају. У наступајућој години читаће се још „о вољи" и тиме ће се завршити ова предавања. Сва су пак ова предавања била иодељена на два дела: на теоријски и практички. Прво је читан теоријски део, а за тим његова примена у педагогији, и ја сам потпуно задовољан, како трудом, који су учитељи уложили у овај рад, тако и резултатима, који су постигнути. Разуме се, да моја намера није била, да до ситница разрадимо у овој години психологију. Ја сам узео за предмет предавања. најглавнија психолошка питања, а кад се о њима хоће да пише, или кад се хоће да критикује, морају се и сва ситнија нитања озбиљно про учити, и тиме је циљ постигнут. Носле сваког предавања држата је критика, како теоријског тако и практичког дела. На првом већу узимало је мало учитеља учешћа у критиковању, док се на осталим већима водила жива и дужа дебата. Ред је на овим већима био примеран. Критика је била озбиљна, пуна такта, без жучности и личних нападања, што може да служи на част свима члановнма већа. Ова су већа интересовала и шири круг грађанства, те су их посећивали одлични гости обојега пола. Да не би и ова сада освежена знања из области психологије избледела и постепено се заборавила, намеран сам, да у току наступајуће школске године приредим једну серију практичних предавања из предмета који се уче у основној школи. Овим ће предавањима присуствовати цело окружно веће. Циљ ових угледних нредавања биће двојак. Нрво да се приликом критиковања истих, вежбају чланови већа у примени психолошких иринципа, и друго, да млађим и нестручним учитељима служе као углед. Већина наших учитеља сматра критиковање као врло лаку, забавну ствар, и отуда је бивало, да су на већима, приликом оваквих нрактичних предавања, критиковали без изузетка сви. Сваки је тражио реч, сваки је имао да учини по какву замерку, која је често врло погрешна бивала, услед чега се порађала жучна полемика, која се обично свршавала свађом и препирком. Ја сам ранијих година посећивао врло често оваква предавања и слушао како се критикују. Сваки, који је имао