Prosvetni glasnik

702

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

шевно развиће личности у сваком погдеду, јер долажење свакојаких утисака са саиостадшгм кретањем расте веома осетно. Пре свега, веома брзо и знатно расте и ојачава памет и постаје више самоуправном. У првој години живота деца се опомињу предмета поглавито онда, кад су ти предмети на лицу, пред очима. Ако дете тражи нешто, онда треба тај предмет само сакрити, уклонити с очију, и дете заборави га готово моментално, забавивши се другим предметом. С очију доле, и из намети напоље! У другој години дете већ тражи лредмет и у том случају кад је он бачен или сакривен. Утисак од предмета сачува се даље и живље, и не засењава се овог часа другим испитујућим осећајима. После друге године дешава се да се дете одједанпут сети нечега, и сталним викањем, напрежући се и дрвенећи се, тражи ту ствар. На жалост. није увек лако сетити се коју поименце ствар тражи дете, те тако ио некад међувреме од успомене до наласка ствари може бити доста дуго, на нример, око две недеље. Распоред соба у стану (у кући), ствари које се у њима находе, употреба и особина нредмета, расноред дана (времена), лица која су долазила кући — деца у другој години памте врло добро; ако дете слободно иде по целом стану, може донети ма коју ствар, однети је на место, и т. д. Једној девојчици од године и 8 месеци отац је рекао: „Донеси ми новине из моје канцеларије са стола"! Девојчица је отишла. Да би дошла до канцеларије морала је нроћи кроз две собе. Ступивши у канцеларију — велику собу девојчица се зауставила. Мајка, која је ишла за њом, казала јој. Л1у шта је, иди"! Девојчица је пошла, пришла столу, узела новине и донела оцу. Најбоље деца знају где стоје слаткиши, где су кључеви којима се отвара орман са слаткишима, и т. д. Ако се неколико пуга прође с дететом извесном улицом, и сврати ту у неки дућан, онда ће дете брзо и добро упамтити и улицу и дућан, са задовољством ће шетати том улицом и упорно тражити да уђемо у тај дућан. Ако смо се с дететом играли једанпут или двапут извесним начином и на извесном месту, онда ће то дете тражити и у будуће да се с њим играмо тим истим редом и на том истом месту. Тако брзо и постојано развиће памћења условљава се тим, што дете свуда само иде, све само види, све узима у руке и преокреће, што оно долази у тешње и непосредне односе с предметима, услед чега се и утисци од предмета добијају живљи и јаснији. Наравно, ири томе није могуће заборавити и ону основу коју је дете добило у ирвој години живота у памћењу, и која, будућн је веома важна, олакшава добро памћење нових предмета у другој години. Подражавајућа радња, толико важна у развићу човека, у другој години живота необично се много развије у количини и садржини, према првој години. Оних радња које се свршавају пред очима детета и којим оно подражава, — као на пример: да пије из празног стакла, да брише