Prosvetni glasnik

РАДЊА ГЛАВНОГ ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

95

Ну, пре него што дам свој суд о овии књигама, нека ми је допуштено, да у неколико речи изнесем своје мишљење о снабдевању наших средњих школа уџбеницима у ошпте. Ово чжним с тога, што код нас изузетно удбеници имају тројаку задаћу: а, да, у недостатку детаљних ирограма сами буду лрограми; б, да допуњују спрему наставникову, ако предмет није у стручним рукама и в, тек на послетку, да буду ручна књига ученицима. Због оваког свог положаја уџбеници су за нас од великог значаја. Ово се увиђало и на надлежном месту и изгледа да је један од главних разлога: да се наставниву оставе одрешене руке при избору уџбенпка, био тај, што се држало, да ће се већом утакмицом доћи и до бољих уџбеника. Али се до данас те наде нису исиуниле. Утакмица је и на даље остала слаба, а дало се маха сваковрсним шиекулацијама на рачун ђачвих родитеља. Па баш и кад би било могућности за јачу утакмицу, уџбеници би наши л даље остали кад боља, кад слабија коиија страних уџбеника — остали би и даље „из две књиге написана трећа". Дрекисивало би се и даље нешто из једне, нешто из друге стране ручне књиге, реметећи смишљен и оправдан ред у овима вигае оригиналности него исправности ради. По себи се разуме, да оваке компилације по вредности вазда заостају иза својих оригинала, јер ови имајући могућностн за чешће мењање издања, имају могућкости и за евентуалне поправке. На тај се начин у исто време проширује и круг сарадника на томе делу, те оно излази као елаборат не једног или два човека, већ једног реда људи. Ми немамо времена да идемо тако обилазним путевима а и нашто? Није ли много лакше, брже и пробитачније преводати боље стране уџбенике за све предмете, који се не баве специјално описом наше земље и нашег народа ? Једино у чему наши уџбеници обично превазилазе стране јесу њихова слаба техничка израда и велике цене. Друкче и не може да буде, кад се и лри релативно малој тражњи мора платити труд писцу и обезбедити зарада издавачу. * * * „Минералогија" и „Геологија, за више разреде средњих школа" од А. М. Станојевића, не противрече ни најмање напред изложеним наноменама, ла против, могле би се баш узети као образац за писање уџбеника код нас. И оне су, као што нам писац у предговору каже, рађене по неколико бољих страних уџбеника. Било је и овде премештања и преиначавања, што је само учинило да ове књиге изостану иза свију оних, по којима су рађене. Техничка израда слаба а цене велике. Толико у опште о овим књигама а сада да изложим своје напомене о свакој на по се. I. Минералогија. Издање дворске књижаре Мите Стајића у Београду, 1900. год. Цена 2 динара. Као што се обично код уџбеника за више разреде средњих школа ради, књига је ова подељена на општп и посебни део. У општем делу изложене су главније морфолошке, Физичке и хемијске особине минерала са кратким наиоменама о „постојању минерала у природи" и начину њиховог појављивања („положајне прилике минерала"), што би била новина за уџбенике ове врсте. Ма да је у овоме делу било говора о свему ономе, што би се, према намени књиге, од ове захтевати могло, ипак није довољно јасно истакнуто баш оно што ученици тешко схватају, а што треба да схвате и науче. Већ на првим лиетовима Минералогије треба ученика