Prosvetni glasnik

радња главног цросве1ног савета

101

преглед свију делова, света. Излагања појмова из математичке геограФије су врло јасиа и разумљнва, само мислим да би са методске стране боље било говорити најире о привидном дневном кретаљу сунчевом, па онда о оријентовању. Тако исто најпре је требало говорити о облику земљином, о њеној ротацији н опда извести иостанак меридијана и упоредника и све остало што је још с тиме у вези. У књизи је то обратно. 0 картама каже се само шта су карте и како Се обележавају неравнине на њима, а требало је нешто рећи и о разноврсним картама, о плановима и после о самој употреби и читању карата. Одељак о еволудији земљиној боље би дошао тамо где се говори о клими. Називи из орограФије и хидрографије су правилни, а сами појмови врло лепо и јасно изложени. Општи поглед на све делове света јасно је и прегледно изложен. Географија за II разред. Ту је општи иоглед Европе, Балканског Полуострва, за тим физнчки и политички оппс Србије, Црие Горе, Орпских Земаља под Аустро-Угарском и Турском и после долаае све остале државе Балканског Иолуострва и Аустро-Угарска. Сви су географски елементи, који су потребни за упознавање земаља заступљени и добро изложени. Поглавиту пажњу заслужује орограФија и хидрограФија, јер ту није само голо набрајање имена многих планина и покрајина, већ је све изложено у колико се то за сада може учинити, по нриродној вези. Само су сигурно, случајно, остали непоменути неки превоји, а превоји у опште су врло важни у културном погледу. Тако на пример на Балканским планинама није споменут ни један нревој, а требало је споменути барем Шипка превој, Св. Никола. Лепо су изложене и све гране материалне културе као: пољопривреда, сточарство, индустрија, саобраћајна средства, после просвета и политичко уређење. Што би пак имао да замерим то је ирво. даје орограФија и хидрографцја, и ако је као што рекох лепо изложена, ипак много опширна за ученике II разреда; али када се узме да сваки треба да зна своју отаџбину и остале Срнске Земље мало боље и детаљније, онда та замерка може и отпасти. Друга замерка била би, да је Србшу требало ради политичког и културног описа ноделити у своје природне области — речне сливове и изложити њихов значај у културном н народносном погледу са главним местима. ГеограФија за III разред. Ту су описане остале државе европске. Тај део географије нзрађен је по моме мишљењу с највећим успехом и заслужује као уџбеник сваку похвалу, јер се одликује лепом сређеном геофафском садржином и обимом. Географија за IV разред. Овај део садржава физички и политички опис Азије, Африке Аиерике и Аустралије. И тај део написан је без приговора. ГеограФска грађа је лепо сређена и узета је у таквом обиму, колико је потребно и корисно да се зна о осталим деловима света. Узев сада све четири књиге, могу о њима у опште ово рећи: Да је научна садржина тачна и одговара наставном плану. Обим је умерен, узето је толико колико се према нашим приликама и педагошким правилима с успехом може постићи. Методска страна је такође правилна и исправна. Језик је чист и стил врло јасан и разумљив. У главном могу да кажем јога н то, да је г. Васовић уложио велики труд око израде својих уџбеника, служећи се при том корисно и умешно нашом, немачком, .Француском и руском литературом на томе пољу. Према свему овоме част ми је Глав. Просв. Савету