Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА 119

се дозвољава само док се та таблида учи, а после мора отнасти, јер она је, ва крају крајева, средство а не циљ у рачунању, као што су читање и писање донекле циљ, а после постају средство за даље образоваве. И с тога њу треба тако изучити да се њом ђак тако служи, као што се мајстор вешто, лако, брзо и тачно служи својим оруђем. Иредавање таблице множења Из методике познато нам је да иостоје два пута и начина којим се може предавати рачун у основној школи. Један је тако звани Грубеов метод, по коме се (у I и II раз.) предаје број ао број у сва четири види од једном, задржавајући се пајвише на оним бројевима, који су производ и дељеник; то јест, при којима се врше радње множења и дељења. Наравно, не треба баш буквално сваки број за се предавати, већ се могу предавати и по 2—3 броја одједном. На нример: 11 и 12, 13 и 14, 17 и 18, 19 и 20 итд. Кад се иређу бројеви у обиму таблице множења и дељења, онда се узима за нредавање читава десетица; то јест, предаје се о бројевима од 80—90, од 90—100 у сва 4 рачунска вида прелази се њихов узајамни однос у свима могућим комбинацијама. Други је начин овај којим се највише предај« рачун у нашој основно.ј школи, а то је да се предаје један ио један рачунски вид сваки за себе, сабирање, па одузимање, множење и најпосле дељење. Или, како неки узимају, сабирање па множење, као скраћено сабирање; одузимање на дељење, који такође имају неке сличности. По овом начину предавања написани су ђачки уџбеници и ручне књиге (рачунице) за наставнике од пок. Стеве Д. Поповића, Није могуће овде се упуштати у оцену питања: који је од ова два начина бољи, јер овим ретцима и није то циљ. Ну овде ћемо напоменути само, то, да је о овоме писао г. Срета Аџнћ управ. учитељске школе у „Просветном Гласнику" 1900 год. у свесци за м. новембар. О томе питању писао сам и ја у „Учитељу" 1898/9 шк. год. Сем тога, у опште о предавању рачуна у основној школи опширније је изнето у „Посебној Педагогији" од г. Д-ра В. Бакића, коју .је издало „Учитељско Удружење", пре годину дана. А у школским књижарницама налазе се и књиге „Практична предавања из рачуна" од нок. Ст. Д. Поповића, које су рачунску наставу и упутиле на правилан пут. Од појаве ових књига рачунска настава у нас ударила је рационалнијим путем, нре триестину година. Но којим било од ова два начина да се предаје рачун у I и II раз. основне школе, таблица множења треба да се предаје овим редом: 1. Очигледно извођење дотичне радње на рачунаљци, дрвцима, камичцима или зрнима, која се узимају место рачунаљке. 2. Утврђивање дотичне рачунске радње примерима из живота. Ово је у исти мах и проба: да ли су деца разумела и упамтила претходну