Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

123

су 6 лит. тога зејтина? Продао сељак б прасади по 3 дин., колико ће добити динара за свих 6 прасади ? Нродао трговац 6 пари дечјег одела по 3 банке; колико ће банака добити за тих 6 пари одела ? Купио неки сељак 6 пари опанака по 3 дин., колико треба да плати ? После оваких п ]Јимера узимати п оваке краће: б столида по 3 дин.? 6 кг. ка®е по 3 дин.? Одговор треба да обухвата и питање: 6 столида по 3 дин. јесу 18 динара. На послетку, обе ове претходне радње (очигледно ноказивање и рачунање задатака) треба пробати и утврдити аастрактним рачунањем, који се дели на ова 3 одељка; а) Питати повише ђака: колико је 3 Хб и 6X3. наизменце (Ово мењање множеника и множитеља код неименованих бројева може поднети, а код именованих не можо). б). За овим треба изоставити један од ова два броја (множеник или множитељ), па питати: Колико пута по 3 треба узети, па да буде 18 ? А колико пута по 6 треба узети, па да буде 18 ? Или: Колико пута по 3 износи 18? А колико пута по 6 износи 18? Колико је пута 18 веће од 3? А колико је пута 18 веће од 6? в). На послетку треба. изоставити оба ова броја (множеник и множитељ) па питати: Који се бројеви номноже на изиђе 18? — Ако није раније предавано 9X2, ђаци ће одговорити да су ти бројеви 3X6 и 6X3. Ако ли је предавано и 9X2, они ће одговорити једно од овога двога, а наставник ће оно друго тражити питањем: који се још бројеви помноже па изиђе 18? Ови одељци иод б. и в. врло су згодна ариирема и основа за таблицу дељења, те је њихова унотреба и нримена и с те стране потребна и врло корисна. Овим се свршава. множење бројева 3X6 и 6X3. После овога, ако се рачун предаје по Грубеовом начину (сва 4 вида од једном) треба овако показати и научити и множење бројева 2X9 и 9X5. А ако се предаје по оном другом начину (вид по вид), онда треба овако нродужити множење броја 3 са сваким бро.јем до 10. опет на овај начин. То јест, по свршеном предавању множења 6X3, нрећи на множење бројева: 7X3, 8X3, 9X3 и 10X3- Овим се свршава множење броја 3. После се прелази на множење броја 4. Предавање таблице множења по овом начину (вид но вид) изведено је у рачуницама иок. Ст. Д. Иоповића, како у ручним књигама за наставнике (на ко.јима нише: „усмени део"), тако и на оиима које су удешене за ђаке (на којима иише: „тшсмени део"), а које спојене уједно чине целину за предавање, што се лепо види из усменог дела, у ком се врло често наставник упућује ва писмени део.