Prosvetni glasnik

124

ЦРОСНЕТЛИ 1'ЛАСИИК

Ето, кад се таблица множења предаје овако, овим редоа; кад се множење свакога броја проведе кроз ова три ступња, онда ће се она сигурно и дако научити, и то правилно и делисходно, јер логичким путем то знање пређе у механизам. Стари, прави механизам, замењен је живим учашћем дечјег посматрања и размишљања, а тим се долази и до образовне сврхе наставине. Кад се таблица множења овако предаје, онда се тај некадашњи баук и мучилиште дечје сведе на један прост технички термин, којим се одређују и исказују извеени бројни односи. Из Психилогије нознато је правило: да се представе у свести везују, поред осталог, и ао једновремености, кад су се оне у свести стекде. па се по томе и обнављају (репродукдују). По томе закону, кад се таблица множења овако предаје, онда се дотична три броја (множеник, множитељ и производ) тако чврсто и трајно вежу, да кад се од њих три ма која два изговоре, ао овом исихолошком закону, изиђе у свести и онај треКи, а то се и тражи, аа да се зна таблчца множења и дељења. Ово напомињем с тога, да се види, да се овај ред у иредавању таблице множења оснива на једном аозитивном закону исихолошком, а већ зна се да је Нсихологија основа Педагогији; да се без знања бар елементарних закона, по којима се врше душевне радње, не може правилно радити у настави и васпитању у опгпте.

*

За репетицију онога што се сврши у предавању таблице множења, треба ђацима наредити да на празном листу до корица на читанци, или на другој којој књизи запишу, одмах чим кој број науче, па да читају кад имају времена. Разуме се да ће то прво написати сам наставник на табли. Ово записивање, кад се предаје по Грубеовом начину, изгледа овако: 1X1=1 2X2= 4 2X3=6 2X4= 8 Овако написана таблица множења понавља се 3X3= 9 читајући је на обе стране, на пр. 2X3 = 6, 2X5 = 10 3X2 = 6. Ово мењање множеника и множи3 X 4 = 12 теља код неименованих бројева дозвољава се. 6X2 = 1*2 2 X " = 14 3 X 5 = 15 Сад после овога предавања додали би још и 3 X 6 = 18, а после би додали и 2 X 9, кад се и то пређе. Овде се бројеви ређају идући но величини производа; дакле, од лакших ка тежим, од мањих ка већим.