Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

Таблица дељења Тек пошто се таблида множења добро научи, предази се на таблицу дељења, јер ако се не зна добро таблица множења, не може- се знати ни таблица дељења. Ако се рачун предаје вид по вид рачунски, онда се на дељење прелази пошто се сврши цеда таблица множења. Ако се предаје по Грубеовом методу, онда по свршеном множењу дотичних бројева, одмах се предази и на дељење тога производа са дотпчним бројевима. У овом сдучају, који смо ми имали у таблици множења, тек кад се научи колико је 3X6, 6X3, 2 X 9 и 9 X 2, ирелази се на дељење броја 18 са 2, 3, 6 и 9, јер — рекди смо — по Грубеовом начипу предају се од једном (али не једног часа) сва четири рачунска виДа са једним бројем, иди групицом бројева. Ми смо узели за пример као да предајемо о броју 18, а уз њега би могди узети и 17. Ако се рачун предаје вид по вид, онда се дељење ради редом са сваким бројем за себе, као што је рађено и множење. То јест, најпре се деле са 2 сви бројеви до 20; па онда се деде са 3 сви бројеви до 30; па са 4 сви бројеви до 40, и т. д. Разуме се, прво се сврши дељење свих бројева без остатка, на са остатком. За што тако, дако је разумети. За овако предавање рачуна удешена су оба деда рачунице пок. Ст. Д. Поповића, и писмсни (за ђаке) и усмени (за наставнике), само треба знати да предавање по овим рачуницама није исцрпно, потпуно. За то наставник мора предавања по њој допуњавати. У њима је само гдавни упут, тако рећи костур, за предавања. А ако се рачун предаје по Грубеовом начину, онда се на дељење нредази одмах по свршеном множењу дотичних бројева, а не пошто се сврши цеда табдица множења. И по овом начину кад се иредаје рачун, п]»во се сврши дељење без остатка, па са остатком. Но и то дељење са остатком врШи се одмах за дељењем без остатка, а не ношто се сврши сва табдица дељења без остатка, као код оног нредњег начина. Но, ма по ком се начину предавао рачун, док се добро не научи дољење без остатка, не треба предазити на дељење са остатком. Из овога јасно се види да је раздика између ова два начина при предавању табдице множења и дељења само у реду и времену, а никако у облику аредавања, јер и дељење два извесна броја, као год и множење, треба предавати аодједнако, па ма по ком се начину рачун предавао. Да би се и таблица дељења довољно разумеда и добро унамтила, треба и дељење сваког броја ировести кроз она иста три стуања, кроз која смо рекди да треба провести множење. Сад да видимо како би требало у нрактици извести, на овај начин, ово дељење без остатка.