Prosvetni glasnik

130

НРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Сад пазите даље. Изиђи ти Н. код рачунаљке. Одвој 18 куглида. Подеди тих 18 куглида на 6 места. Колико је дошло на свако место? Дакле, 18 куглица, кад се поделе на 6 места, но колико долази на свако место? (18 кугл. кад се подели на 6 места, свуда дођу по 3 куглице). Ово исто питати још њих 2—3. Хајде сад и ви на месту узмите 18 дрваца, па их поделите на 6 места. Колико је дошло на свако место? Дакле, 18 дрваца кад се подели на 6 места, колико долази на свако место ? Питати неколико њих. Сад неколико оваких задатака. 18 пера кад поделе 6 ђака, колико ће сваком доћи ? (Одговори треба да буду у потпуним реченицама). Неки радник за 6 дана заради 18 дин., колико му долази на дан? Како ћеш то наћи? (Поделићу 18 дин. на 6 места за 6 дана). Па, по колико ће доћи? Дакле, колико је тај човек зарађивао на дан? После неколико оваких задатака, чији број зависи од броја ђака у разреду, и од њихове подобности за рачун, треба прећи на рад са аистрактним бројевима, којима ће се ово поновити и утврдити, а у исто време и пробати како су ово научили из претходног рада. Колико се пута налази 6 у 18? 18 кад се подели на 6 по колико долази ? Колико је пута 6 мање од 18? По чему ,је 3, 6 пута мање од 18? (По томе што треба узети 6 пута по 3 па да буде 18). Колико је шестица у 18? Који се број налази 3 пута у 18? У ком се броју 6 налази 3 пута? Побројте ми све бројеве у којима се 6 налази без остатка. Ти! Ти! Ти! Сад ми побројте све бројеве који се деле на 6 без остатка. Ти! Ти! Ти! — Као што је напред речено овако треба чешће пропитивати, јер је то основа и принрема за дељење са остатком. Ако на које од ових питања ђаци не би умели одговорити, пптати друге, а њих извести код рачунаљке да на њој то израде. Овим се завршује дељење броја 18 на 3 и на 6. За то, да би се још јаче и трајније утврдила веза између ова 3 броја у множењу и дељењу, треба на послетку казати им и показати и ово: Који се бројеви помноже па изиђе 18? (3X6). Написати на табли 3X6 = 18, па им казати: Ето видите, 3X6 у множењу дају 18. Сад ово 18 кад се подели на 3 долази по 6, а кад се подели на 6 долази по 3. Ово говорећи треба руком Фактички дотицати бројеве. После овога треба овако извршити и дељење броја 18 са 2 и 9; и тако редом дељење сваког броја (20, 21, 24, 25, 27 и т. д.) са њиховим чинитељима. Напоиена за понављање Да се не би заборавило оно што се пређе и научи у дељењу, треба да се што чешће понавља, јер често и брзо долазе нови бројеви, иа може настати збрка. То понављање врши се на два начина: Један начин је: да се после свршеног дељења дотичног броја (у овом случају броја