Prosvetni glasnik

9*

НАУКД И НАСТАВА

131

18) у кратко понови, са самим бројевима, без обичних задатака, и оно што је раније пређено, а то је дељеае бројева: 16, 14, 12, 10 и т. д. Други начин понављања је: да се оно што је свршено записује, као и код таблиде множења, на неком чистом листу неке књиге, па да ђаци читају кад имају времена, и кад неко не зна. То записивање кад се предаје по Грубеовом начину, изгледа овако за бројеве од 10 до 20: 10 : 5 = 2 12 : 6 = 2 12 : 3 = 4 14 : 2 = 7 15 : 5 = 3 16 : 4 = 4 16 : 8 = 2 18 : 2 = 9 18 : 6 = 3 20 : 4 = 5. Овако написана таблица дељења краћа је, а тиме прегледнија и лакша од оне која се пише кад се предаје вид по вид, и каква је у ђачкој рачуници пок. Стсве Д. Поповића. Овако написана таблица дељења дакша је за учење и с тога, што се у њој одржавају у тесној вези сва три она броја, који су у свести везани при иредавању таблице множења и усменог дељења, само треба им аоказати како да се чита овако наиисана таблица дељења. Она се чита по два пут као и таблица множења: 5 у 10 иде 2 пут, а 2 у 10 иде 5 пута. Читајући ове бројеве треба их и руком показивати (дотицати). 1 А кад год се ови бројеви запишу (управо с табле препишу), онда им треба казати и оно што је мадо час речено: да се каже као завршетак при дељењу неког броја. То јест, треба им казати: Ми знамо да је 10 постало од 5 X 2. Сад кад се то 10 подеди на 5 долази по 2; а кад се подели на 2, додази по 5. Ово говорећи треба и циФре руком показивати. А кад се предаје вид по вид, онда ово записивање изгдеда овако кад се сврши дељење, на пример, са 2: 2 у 2 иде 1 пут 2 у 4 , 2 „ 2 у 6 „ 3 , 2 у 8 , 4 , 2 у 10 „ 5 „ 2 у 12 „ 6 , 2 у 14 „ 7 „ 2 у 16 „ 8 , 2 у 18 , 9 ,

1 'Греба пробати да ли ђаци умеју овако да читају.