Prosvetni glasnik

148

1ГР0СВЕХНИ ГЛАСНИК

исти и мањи. Један учитољ гимнастиве, који је и скупљи, иеће моћи никад вршити тако с успехом обуку из гимнастике у оваким нашим средњим школама, где има са малим изузетком 400—500 ђака. Ту је један учитељ мало. Па или би он држао часове из гимнасгиве само у ншкој или вишој, или у целој, али лабаво. Не може ваљда ко са вољом радити и предавати гимнастигу 3 — 4 сати дневно. Онда би се морала, да би се гимнастика изводила с успехом 2 учитеља држати, али то .је веома скупо. Боље ће бити да два суплента, проФесора или други поделе посао, па или извршити поделу по разредима или по врсти гимнастике. Један ће нпр, предавати само шведску, други немачку итд. С тим би се поде,1ио и хонорар, који би био одређен за ту сврху, а то је и јевтиније и боље за државу. Ако се и не би нашла двојица таквих у месту, где има гимназије, то би се бар могло наћи у већим гимназијама, где је то баш и потребно — у Београду, Нишу, Крагујевцу, Шапцу итд. А то ће се за кратки низ година највероватније и наћи, јер пристижу и ђацн, који су још из средњих школа добро физичви образовани, те ћемо тада имати већи и бољи избор. II тако бисмо имали .једног дана да сваки образован човек буде у исто време и физички образован, који ће даље умети да цени и потпомаже телесно вежбање, те да оно буде онако развијено у нас, као и у страним културиијим земљама. Гимнастику у осталом може нредавати неко с успехом само у млађим годинама, а при том како нема изгледа на велику каријеру то и неће бити озбиљних људи, који ће се посветити само томе позиву. Неће ли то бити махом пропали ђаци, занатлије и други, који би похађањем гимнастичких друштава толико се усавршили у гимнастици, да би и другима могли предавати? Јест, али то није само потребно за учитеља гимнастике, нарочито за учитеља средњих школа. Нико нема тако ближег додира са ђацима, таког утицаја, нико не може да заведе на странпутицу ђаке нарочито млађе као што то може учитељ гимнастике. Што учитељ гимнастике ногреши или и учини да деца пођу странпутицом, то сви остали наставници не могу лако иоправити (II код нас има живих иримера из наших гимнастичких друштава) Већу нам гарантију за то дају просветни радници, или остали интелигентни људи, који и тај позив могу с успехом и за време да врше, а млађе ће снаге све више и више придолазити. Нисам зато, да се за ту сврху туђинци доводе. Па и ко би нам од њих дошао. Да не буде он онакав, као што поменух горе, па можда и гори. У избору учитеља гимнастике или и заменика његовог мора се обратити највећа пажња, јер је он у исто доба и васпитач. По наставном плану за средње школе предвиђено је да сваки разред има 2 часа недељно из гимнастике, што скупа износи 90 минута, што је мало, већ треба дати 3 часа недељно — сваки други дан.