Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВД

175

она својима у наслеђе дати, дете је особито зависно од физичко и социјалне (друштвене) окодиде; и сви, који га опкољавају, утичу на његово образовање. II Физнологијско развијање говора Еад би питали: ,3а што новорођенче већ не говори?" могли би двојако одговорити. Прво је психолошки узрок, јер дете нема никаквих представа, те нема шта да каже. Други је физиолошки узрок: говорни апарат му је неразвијен, те не може да изрази представе, све кад би их и имало. Ако исто тако запитамо: „Зашто се кад и кад изгуби говорна особина?", то би могли сличне одговоре дати. Неко изгуби говорне представе или душевним каквим сметњама или изгуби способност, да се изрази физиолошким којим сметњама. Ова се два случаја показу.ју заједно и онда, кад добијање представа у првом случају и нестајање у другом случају стоје у вези са немањем Физиолошке Функције. Физиолошки узрок за што дете не говори јесте неразвијен апарат. Па и плућа у тој мери нису развијена, као што је нужно за артикулисани говор. Предисање мора да је јако и да је добро регулисано. Код маленог детета су грудни мишићи врло слабо развијени; предисање се више изводи увиЈањем пречаге, него снажним растезањем груднога коша. Предисаји су за то не само површнији, него и неправилнији но у доцнијем добу. Артикулисани говор мора да влада потпуним предисајним организмом, а тога дете још нема. У његовом говорном пнструменту немају многе жице, писци и регистри. Оруђа говорна су плућа, уста са језиком, ждрело са гласницама и усне. Језик управља струјом ваздуха, у ждрелу се глас ствара, те према томе да л' се гласнице вишс или мање извлаче бива глас дубљи и виши. Облик гласа (нпр. а , о... б, ф и т. д.) зависи од облика уста. Ждрело Је код детета врло мало н по облику неразвијено; исто је тако и код језика, усни и мишића, а зуби сви нису ту. А са овим свима је у вези неразвијен слушни апарат и мозак. С друге стране треба и то имати на уму, да је одношај између говорних оруђа и говора обратан. Говор зависи од органа говорних, то и ови зависе од говора, али се не развијају изузев вежбања. Као што се на харФи учи свирати харфа, тако говор дете учи говором. Вежбање гласница развија говорне органе, ЈЈ1 лр који бивају способни за више вежбање. Нлућа се појављују рано пре порода и то прво из средине предњег ждрела као израст у облику слепог Сл х Први знак црева, који се шири са две стране избачено као чвор, шп^ћа Лр. душник, а корен, који стоји у вези са ждрелом као непаран Л ' пл У ћно К Р ИЛ0 део остаје. (Сл. 1). Плућа још нерођеног детета немају ваздуха и леже на саразмерно малом простору притешњена на стражњи (према леђима) део прсију. По порођају плућа су изложена силним и чудно-