Prosvetni glasnik

280

ПРОСВВТНИ ГЛАСНИК

по закону бесплатно. Ја не говорнм овде о данку за шкоде, који је по"Т&вљен онда, кад и остали данци и који је са њима у односу, проности, изуа. Тај данак постоји свуда, само више иди мање скривен. жиде прав-ш такође о поклонима и даровима у природним, производима ваљало је.чај озаконио према учитељима. Но нови закон утврђује у мити ове 1ТПНИ, према броју становника, суму новада коју имају да то није б. људи из те општине који шаљу своју деду на школовање. држави шли околности, а тако исто због частољубља, незнања, сиромдап<№„9СНзновно школовање у Бугарској није онакво, како га деФинише Устав. Оно то може постати; ни принципи, ни њихова примена нису још деФинитивно утврђени. Оно што је у ствари, лежи у томе, да је овде проблем много компликованији но на другом месту. Иставља се читаво источно питање на решавање због просте организације основног школовања. Прва погодба да постоји национално основно образовање лежи у томе да је народ један. Но јединство нигде не постоји на. Балкану. Да ли ће се оно извршити и на корист које расе, то је питање у чије се решење нећу упуштати. Мени ће довољно бити што сам показао да нигде може бити у Европи питање о основном школовању не носи на себи тако чист политички карактер, и нигде није тако компликовано — да не бих рекао неразрешљиво — као што је у Вугарској. Н Разнодико основно образовање нрема разноликим друштвима Из општих посматрања, која су претходила, излази да ја не могу у овој својој студији изнети никакво јединсгво, пошто оно и не постоји. Пошто у Бугарској има неколико основних образовања, то ћу их ја редом и прећи. Но, нарочито ћу се задржати на државном, службеном основном школовању, једином које је доиста бугарско. Личне реФлексије које садржи овај чланак дошле су ми отуда, што сам провео у самој земљи пуних 15 месеца у 1898 и 1900 години 1 . Оним обавештењима која сам већ имао, додао сам још и она која сам добио од својих личних пријатеља, који заузимају високе ноложаје, те отуда и познају врло добро суштину ствари 2 . Побројаћу редом и сва она документа, којима сам се врло згодно користио. Нисам ништа досад говорио о оним школама, које одржавају Европљани; оне су све постављене по плановима, који су слични нашем

1 Археолошка ископавања вршена за рачук француске школе у Атини и за. рачун кнеза Фердинанда. 2 Не дугујем иикакве захвалности за ово министарству просвете бугарском које никад нпје хтело одговорнти на моја питања и молбе. У Бугарској више но игде на другом месту странад се сматра за непријатеља.