Prosvetni glasnik
НАУКА И НАОТАВА
447
Због тога сам се и о ручку мало прихватао. Главни оброк био ми је у вече. Где год сам наилазио на лепу пданинску воду пио сам је после малога одмора, али не много од једном, него поступно, из пгако. Расхлађивао сам се онако како то чине становннди жарких предела: мећући само руке у воду. Пљускање хладне воде у знојаво и загрејано лице може да буде опасно. Један мије старац (грађанин) причао да је на тај начин упропастио вид. Спавање после ручка није за препоруку. Најбоље је поседети за столом и провести 1—2 часа у разговору, па онда наставити пут. Прави одмор с потпуним освежавањем може да буде само но&у. На целом овом путу од тридесет и девет дана изгубио сам од тежине три килограма. * На завршетку још ово. Гимнастику ваља омилити деци, унети је V школу. Само једно поколење брижљиво однеговати да нађе истннскога уживања у витешким играма и у природи, иа је, не за гимнастику, него за здравље доцнијих поколења ударен поуздан темељ. Разуме се да. је наставник први позван да ову љубав у деце пробудн. Гимнастичке игре и излази у природу, удружени с песмом и с музиком јесу устук многим детињским погрешкама и младићским грешкама, с којима ће се и школа и кућа узалуд борити без тих помагача. Из својега наставничког и васпитачког искуства знам колико су ми ти номагачи били на руци да се у школу и у кућу унесе здравље телесно и душевно, и да се многа деца оставе својих омиљених али нездравих, а кашго и убиствених, навика. Не могу да пропустим а да не одговорим на једно питање које ми, истина, нико не поставља, али оно стоји на уснама многих читалаца. Та питања, или боље рећи ти протести, хоће да кажу како има осим гимнастике још много и много других погодаба за телесно и душевно здравље. Врло добро знам да је тако. Нас наставнике неће нико ни кривити за оно што није било у нашој власти, али ће толико теже бити осуда за нас ако нисмо урадили колико смо могли, по речима Змаја Јове: „Ко урадп много, а мого' би више: „■— Шало му се пише; ,,Ко уради мало, а не може више „— Много му се пише!..." * На завршетку да проговорим о начину: како да се у нас гимнастика што више спусти у народ и о узроцима који су јој сметали да постане народни обичај. *
цросветни гддсник, II. кљ., 4. св., 1904.
30