Prosvetni glasnik

616 ИРОСВКШИ ГЛАСНИК

Још има једна ствар која се занемарује, а врло је важна за постизаваље практичног циља у настави српскога језика. То су иисмени задаци. У овом погледу различно се и већином погрешно поступа. Томе иде у корист сам наставни програм. Још од првога разреда средње школе треба ученике вежбати у самосталној изради и репродукцији писмених састава, при чем ваља пазити па интелектуални ступањ ученика. У тим самосталним радовима сваки се ученик, тако рећи, ФотограФише у језику и писму онакав какав је. Ваља сад ноћи а<1 ге1гогбит: од негативнога ка позитивноме. Сваки задатак ваљало би најсавесније прегледати и поправити, и бар језичне и правописне погрешке разложно осудити пред целим разредом. Ово нарочито важи за крајеве где се дијалекатски говори. На тај начин изгубило би се много у времену, али би уопех био сигурнији. Али треба програм „прећи" (а он је огроман), израдити по њему скоро сваке недеље писмени задатак, и све то поправити ван школскога времена! Онда није чудо што се задаци по програму радс, али се савесно не прегледају и не поправљају пред ученицима. 1 Од тога има слабе или никакве практичне користи. Ово начело могло би се поступно спровести и у два последња разреда основне школе, где је вежбање у самосталном писменом раду (поглавито репродукцији) с правом и предвиђено. Утврђено је да данашњи иланови и арограми за средње школе у основи не ваљају, 2 те ће се још у овој школској години приступити изради нових планова и програма. С погледом на српски језик, ово у неколико важи и за ирограме у основним школама, те би требало једне и друге довести у везу Ово у основној школи треба регулисати тим пре, јер у њој највећи број уче ника завршава своје школовање. Има и других узрока незнању и кварењу књижевнога језика и писма, 3 али смо се и овим доста удаљили од ствари. * По наставном плану за основне школе од 1899. год., српском језику дато је у прва два разреда по 8, а у последња два по 6 часова; свега 28. 4 То би било предовољно. Али, кад се узме у обзир, да је по програму у прва два разреда, гезр. у II разреду. ,српски језик" управо скуп основнога знања лз масе предмета (земљопис, срп. историја, „познавање природе с пољопривредним поукама у мушким и поукама за домаћице у женским школама"), српском језику остаје једва 4 часа. Ту долази: и читање, и иисање, и „поуке о језику." Дакле, под Фирмом „српскога језика" уче се разни предмети. Ово је, с погледом на умни ниво ученика прва два разреда, у неколико и оправ-

1 Најтеже је псшрављати задатке из српског језика, те односе грдно много времена. 2 На овогодишаој скупштини ПроФесорског Друштва. 3 Види леп чланак Милоша Живковића, Новинарство и литература (»Вегерње Новости« од ове год., бр. 273). 4 Наставпи иланови и арограми, за народне школе у Краљевини Србији. Службено издање. У Београду, 1899.; ст. 6.