Prosvetni glasnik

616 ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Ч [итанка, бар у основнии школама, треба да буде разноврсне садржине из разних нредмета, али да се не губи из вида нрави циљ основне наставе: на првом месту национално васиитање на морално-дидактичкој основи. 1 Том циљу ова читанка ни у к.олико не одговара. Колика је провала у том погледу између нас и Француза! Ја се не могу довољно надивнти ваљаности француских уџбепика у сваком погледу, особито уџбеника основне школе. Чувени популаризатор Ш. Лебег, у својим читанкама за основне мушке и женске школе, вели: да чланци у читанци треба да буду угледи језика., осећања и разума (с1еб шосШзб Ле 1ап§а§е, <1е зепЈ.нпеги е1 Ле га1боп), и да дају корисно.знање (ппе поИоп иШе) и поштовање дужносги (1е гезрес! с1'ин (1еуо1г). 2 Не држећи се при распореду градива никаква реда, ни дидактичког ни хронолошког, ево шта вели о томе: „Ми мислимо да је најбољи онај распоред који се управља према нрироди или обиму текстова, и који води рачуна о прогресивном развићу наставе и умне интелигенције. Ми нарочито ударамо гласом на то, даје разноврсност прича најбоље средство да се пробуди интерес и да се задржи пажња дечја. Искуство нам је показада Шкожка Књига (1луге с1е 1'есо1е). Мисли о Богу, отаџбини, породици, иравди и љубави мешају се у књизи, као што се мешају и у животу, без сукоба и једињења. Напротив, оне се узајамно помажу и расветљују; а ученици не виде да се оне поново јављају, јер оне долазе без ичије наредбе и без ичијег предвиђања." 3 У Дебеговим читанкама чланцп су иробрани из дечје литературе и, по потреби, нарочито редиговани према дечјој инте.шгенци.ји. Чланцп су кратки, понајвшпе — и с објашњењииа — на једној страни. Иза свакога чланка дододат је гезите, управо као крагко „наравоученије." Где год је нотребно, прво долази коментар необичнијих речи и израза, и врло често питања о садржини или језику (основне ствари из граматике у градацији). Чланци су понајвише иричице из живота или историје; затим лакше басне, песмице и изреке; али све на морално — дидактичкој основи. Садржај је разиоврстан и без реда. На крају књиге је прво садржај истим редом као у читанци (1ађ1е 4е таИегез), а на крају садржај методички (ШМе теЉосНдие) : „Породица. — ГОкола. — Отаџбина. — Лични и друштвени морал. Одлике и врлине. Мане и пороци. — Животиње. — Предели: природа. — Бог: провиђење." Ењиге су украшене леиим сликама , што је врло важно за буђење

1 Жалосно је што се о томе може у једном озбиљном часопису ово читати:»... господа про1>есори и васиптачи не зпају, да је физичким, интелектуалннм и моралним васпитањем обухваћено све оно, што од васиитаника треба да начини свесну социјадну индивидуу, разборитог патриоту — Србина (!!!), моралног човека и доброг грађанина« (,Дело од ове год., св. за септ.; стр. 4-31). Веа1а 31трЦс14а8! 2 ^ее^игев ехрИдиеез роиг поз /'Из, а 1'иза§е Де Гепзе^петеп! рптаЈге раг Сћ. 1 Ј ећа1§'ие. Соига е1етеп1;а1ге. 81хтте 6(1Шоп. Рапз, 1898. У предговору, стр. \ II. 3 Роиг 1103 (Ше$. Сћо1х (1е 1есШге8 ехрЦ^иееа а 1'иза^е Леа јеипез 1'Шез раг Сћ. ^ећа^ие. Соигв е1етепЈ;а1ге. Опг1ете 6ЗШ011. Рап8, 1899. Иредговор, стр. VII.