Prosvetni glasnik

ПРОСВЕТНИ ГЛАСПИК

•53. Ја сам ветар, дижем прах, Зар вас није, децо, страх! (»Чика Јова Срп. Деци,« стр. 2) 54. Сад вам цичим као гуја, Сад сам ветрпћ, сад олуја,.., (»Чика Јова Срп. Депи," 2) бб. »Где ћеш, врапче, зимовати?" 5 Пита мачка врапца стара. »Овде, онде, »Туда, свуда!« Тако врабац одговара. (»Певанија.« стр. 570 и »Чика Јова/ 39) »Где ћеш, враиче, данас ручат'?« (1ћ.) У оригиналу је боље. Знак паузе (—) у разговору може се употребити у почетку, али онда испред свакога разговора; дакле и испред „Где ћеш, врапче, зииовати?" (у Читанци).

Ја сам ветар_ дижем прах, Зар вас, децо, није страх? (Чит. 27). Сад зацичим као г-уја, час сам ветрић, час олуја (Чит. 37). Где ћеш, врапче, зимовати? пита мачка врапца стара. — Овде, онде. туда свуда! Тако врабац одговара (Чит., 46). Где ћеш_ врапче, данас ручат'? (јћ).

56. Ичелица (»Иеванија,« 338 и »Чнка Јова/ 4) Дети шчела малена Око цвета шарена; Нити стаје, нити седа, Док не скупи доста меда (»Чика Јова, (< 4; »Пев,.« 338). Где Ие иро&и, где ће пасти (ЉМ.ј А ви се с ачелом сдаж'те (»Чика Јова,« 88). 57. Ход'те к пама кб и лани (»Чика Јова,« 59). 58. Сељачка кућа, у добра домаћина, готово никад не стоји оама: њу обично окружују друге зграде... (»Живот Срба Сељака,« стр. 6).

Челица (Чит., ". 54). Лети чела малена око цвета шарена, нити стаје_ нити седа, док не скупи доста меда. (Чит., 154). Куд ће ио&и, где ће пасти (155). ...а ви се с челом слаж'те (Чит., 160). Ход'те к иами кб и дани (Чит., 88). Сељачка кућа, у добра домаћина, готово никад не стоји иразна (зт). Њу обично окружују друге зграде... (Чит., 6).

Недостаци у редакцији ове читанке јесу још: одсуство коменгара, предговора и слика. Еоментар је потребан за неправилности језичких облика у тексту који се не сме мењати (песме), за ређе или сасвим непознате туђе речи и провинцијализме, и уопште за места која нису лако приступачна дечјој интелигенцији. Не треба се ослонити само на усмени коментар наставннка који предаје: јер читанка за основне школе треба да је удешена тако, да се н>ом могу служити и самоуци, без помоћи наставникове. Сем тога, често се читакна не сврши цела у школи (ова се већ, по признању самих аутора, не може свршити за годину дана), те нечитане чланке могу ученици, из радозналости или по упутству, сами читати; и онда су им потребна објашњења, иначе ће можда научити неке неправилности (тим пре, ако их у читанци