Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

571

појединих српских крајева. Треба наћи могућности да се образује Српско Ботаничко Друштво. На прикупљању народаих имена за биљке поједини наставници средњих школа чиниди су покушаје, да прикупе народна имена и из неослобођених српских крајева, али иису успелл. Друкчије би било, кад би ту ствар узело у своје руке Ботаничко Друштво. Оно би у сваком крају Српства имало своје сараднике, који би му уз скупљена имена иослали и биљке које тим именима одговарају ; оно би поједине своје чланове слало у разне крајеве Српства, те да, иоред прибирања биљака у циљу проучавања Флоре, прикупљају и народна имена за биљке. Задатак би овог Друштва био и да уведе једнака имена за биљке и да одабере и створи нове ботаннчке термине којих сада нема а и садашње незгодне замени бољим. Наставници средњих школа до сада су, у границама могућности, урадили доста па познавању наше Флоре, и то са великим материјалним жртвама. јер су о своме трошку правили екскурзије ради проучавања Флоре и прикупљања народних имена биљних и сами набапљали потребна им стручна дела, а своје радове штампали су често без икакве награде. Они би, прикупљени у Ботаничко Друштво, још много више урадили. Оснивањем Ботаничког Друштва развио би се живљи рад на свима пољима ботанике. Приступило би се и код нас решавању истакнутог питаља о народним именима за биљке. 14. X. 1904. М Сим.

МОРАЛНО ВАСПИТАЊЕ У СЕВЕРНО-АМЕРИЧКИМ ДРЖАВАМА

Најузвишенији и крајњи је циљ сваке наставе да научи младе људе како треба да се понатпају и владају у животу. Американци су и сувише практични да би могли жртвовати васпитање обучавању: према њихову речнику свака настава је „васпптање". Ми смо већ нризнали да су њихове наставне методе у највећем степену васпитне, па но кад што, ако се сме рећи, и претеране, скраћујући преко сваке мере спекулативно проучавање. Видећемо у редовима, који следују да америчка школа гледа нарочито да ствара карактере и може бити још и више но да ствара интелигенције, умове. Васпитно дело, онако како га схвата америчка педагогија, треба пре свега да буде лично дело. Употребљава се све да се учионици да облик и изглед „огњишта" и пошто се верује да је породица да је породица недовољна да васпита, покушава се, на све могућне начине, да се створи школски живот да изгледа онако и онолико