Prosvetni glasnik

580

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

жеми да постигне у томе да се створе деда ко.ја ће добро радити, онда се ова превдаст морала „у раду" не може никако сматрати као несвојствен. Што се нак тиче морадне наставе у нравом смисду она је двојака: у колико мора.1 све више и више тежи да се ослободи религиозних облика, у толико опет тежи, све више и више да се заодене обликом социјалним. Иатриотизам не би био зато довољан: Американци су примораии да од патриотизма стварају основу примарног морала, пошто је њихова основна школа једно скупилиште у коме се амалгамишу свеколике расе европске да би створиле један народ. Но Американци сами почињу осећати потребу да поучавају моралу који ће бити човечнији. Баш због тога што се овај народ може да хвали да је изишао из смесе народа, његове националие аспирације природно показују известан карактер неограничености. али овај универзализам једног младог народа, господара проширене царевине, излаже се опасности да постане национализам страховито расут. Код нас, Француза, морална сјајност у многоме надмаша нашу материјалну снагу; с тога нам је прва дужност да научимо наше синове и наше кћери да живе сад више но икад за моралну величину; наша снага од тога зависи. Но ако хоћемо да сутрашњи Французи остваре доиста лепу страну човечанског морала, не стварајмо од њих сањацалице; створимо од њих људе радне: дајмо им: као што Американци чине, живе лекције стварности. К. Р. — В. Т. СпГ е. АУеи1ег88е.

ПРЕДМЕТ И ЗАДАТАК КЛАСИЧНЕ ФИЛ.0Л.0ГИЈЕ ИАПИСАО МАКС ВОНЕ

(НАСТАВАк) 14 ИсториЈа и старине. 1. Може ли се рећи,! да су исто р иј а Грчке и историја римсвога народа један део Филологије? Не чини се, да је тако, ако се историја узше у ширем смислу, не као просто причање бојева и иобуна већ као свестрано изучавање живота некога народа. Кад се историја грчког и римског народа обради на тај начин, не види се, шта остаје науци о старини. Историја класичких народа и наук^.о класичкој старини биће идентичне барем што се тиче њихова предмета и њихових граница. Једна неће моћи бити део другој. Ако се дакле