Prosvetni glasnik
328
ПРОСВВТНИ ГЛАСНИК
Да ученик буде прожет ноштонањем према моралном закону потребна су два врдо важна момента. Ирви је, да учитељ својим карактером, начином свога живота и својим говором сам буде вајубедљивији од свију примера. За ову грану наставе вреди правило, да што не изилази из срца. и не иде срцу. Учитељ, који чита моралне нрописе, који говори о дужностима без осведочења и без тошшне, таЈ ие само да траћи време, него управо греши: морална настава, која је хладна и сувопарна не учи мораду, јер не може да пробуди љубав за њ. Најнростија приповечица, у којој дете осети тон збиље и доетојанства, топла, искрена реч више вреди него етотине механичних лекција. Други моменат, који условљава успех у морадној настави јесте онрезност учитељева, да ни речју ни понашањем својим не увреди религиозно веровање повереног му детета. Из наставног пл.ана види се, колика се нажња поклања моралној настави. У прва два курса (деца од 5—9 година) уткана је моралпа настава у све предмете и учитељ у свакој прилици скреће пажњу ученикову на морал, који се изводи из предаванога материјала. Тек у трећем и четвртом курсу морална настава добија'карактер систематски, црема плану обрађеног материјала. Садржај моралне наставе по наставном плану овај је. ].) Дете у породици. 0 дужностима према родитељима. 0 нослушности, поштовању, љубави, захвалности. 0 дужностима нрема слугама и слушкињама (учтивост, доброта). Дете у школи (издржљивост, вредноћа, воља за учењем). Отаџбина (Француска, њена величина, њена несрећа; дужности према отаџбини и другатву). 2.) 0 дужностима ирема себи самоме. 0 теду (чистоти, трезвеносги, умерености, опасности од пијанства, телесна веџбања). 0 спољашњим врдинама (штедљивости, незадуживање, несрећне посдедице коцкања, расипање, себичност). Радиност (једнака обвеза свијуљуди, да раде). 0 души (љубав к истини, искреност, избегавање дажи, дична достојанственост, поштовање себе самога, скромност). Човек да се чува од гордости, сујете, кокетерије и Фриволности. Незналица и ленштина треба да се стиди. У опасности треба бити срчан. Стрпљење, опасности од гнева. Поступак са животињама. Не мучити животиње без нужде и узалуд. Грамонов закон. Друштва за заштиту животиња. 3.) 0 дужностима ирема ближпему. Правичност и љубав према ближњему (Не чините људима оно што нисте ради, да они вама чине; чините људима, оно, што би хтели да они вама чине). Част бдижњега. Поштовање вере свога ближњега. 4.) 0 дужностима ирема Богу. Наставникова дужност није да ех рго^езво говори о природи и о својствима божјим. Он се ограничава на ове две тачке: а.) Он опомиње децу, да одако и без нужде не узимају у уста име божје. Он надовезује у њиховој души на идеју о нроузроку и савршенству осећај респекта и поштовања. Он навикава дете, да такав исти осећај негује н онда према појму божанства, ако