Prosvetni glasnik

наука и настава

459

триске правилности су више апстракције, које долазе у даљем развитку и иису за децу. И ко не верује, нека покуша само па ће се одмах уверити, да деца не само што немају никакве воље за ово, него не умеју ни да повлаче поједине црте, јер нити уонште умеју јога да повдаче црте нити знају шта је неправилно; а из неправилнога ваља да изађе оно што је правилно и из хаоса закон. Деца дакле ваља најпре да „ослободе руку" и извежбају је да слуша. То је први захтев од ове наставе, а то може бити само у слободној настави, где свако дете црта што хоће и како уме. Други је захтев од сваке наставе па и од ове: даје деца заволе. А како ће је заволети, ако се не слаже с природом њиховом, ако је против ње ? Оно што модерна Педагогија зове интерес у настави, то је сасвим пропало код овако неприродног и наопачког предавања, како се овај предмет предаје данас, барем у почетку своме, у основној настави. А како ће се онда пробудити у деце воља да се сама усавршавају ?... Онда о ономе утицају што би га цртање имало на душу и њен развитак, о оним многим и толико важним врлинама што их оно развија, не може бити ни говора; и онда је цртање промашило свој циљОтуда ја и данас мислим, да ваља ићи за природом и да цртање и у овом разреду ваља продужити онако како нас упућују дечје наклоности, а то је: да деца цртају слободно, без прегледа и без геометриске правилности. А ако хоће и могу, нек им је слободно употребити и боје. Јер „право цртање долази после живописа", као што вели Спенсер. А нимало не треба да нас плаши и буни то, што овн почетнички радови иеће бити лепи. Јер нама овде и није главно, да они буду лепи, него да њима развијамо способности дечје. А то ћемо чинити само тако, ако своје поступање подесимо према природном развијању духа дечјега. 3. О данашњем програму С тога је непотпун и данашњи наш наставни програм који тражи само ово: „нраве линије, основни облици ствари с правим линијама". Ово је вештачко дресирање. духа, исто онако као и оно у рачуну по Грубеовој методи, да код сваког броја представимо све четири рачунске радње и очигледно и усмено и писмено, или као у Хришћанској науци да какву молитву деца науче напамет. А то није развијање. И до> правих линија и до правилних Фигура мора се доћи цртањем предмета. снимањем или прецртавањем самих ствари на којима се оне налазе. А да је и то дресура узимати само „праволиниске" предмете, и то се разуме по себи. Јер у „основне облике ствари" долази и круг, кугда, ваљак и конус, а то су све криве линије. иросветни гддсник, II. књ., 5. св., 1905. 31