Prosvetni glasnik

460

ИГОСВЕТНИ ГЛАСНИК

На првом месту дакде: дртање аредмета, без обзира на праве и криве линије, на онда упознавање с иравилним Фигурама и телима и цртање њихово. Који ће се предмети дртатп, то стоји до приллка у којима се налази шкода и деда. На селу су други предмети око деце а по градовима други. Најпосле, то је остављено њихову избору и није потребно да им то ми одређујемо. Од правилних облика деца могу по угледању цртати само: угао, прав, оштар и туп, троугао равностран, равнокрак и разностран, разне врсте четвороуглова без њихових имена, круг, јајасту и пужну линију. На послетку дошле би комбинације од ових слика кругови у троуглу и четвороуглу и троугли и четвороугли у кругу с нравим линијама. А све ово деца треба да виде својим очима како учитељ изводи, те да би носло и сама могла измишљати такве комбинације. Овде се дакле поступно изводи оно што је нравилно из онога што је мешовито, помешано, различно, неправилно. Итоје природан пут, који не треба напуштати ни по што. 0 цртању нравилних тела не може бити ни говора, јер их деца још и не познају. Тек кад умедну да их направе од картона, моћи ће и покушати да их цртају. Али то мора доћи у старије разреде. Толико о насгавној грађи и избору њеном. Остаје нам још да учинимо неке напомене за само предавање учитељево и рад дечји. 4. О предавању Данас нема крупније грешке у самом предавању овога предмета но што је та, што се м.ного говори а мало ради. Неке „принреме" и велики уводи редовно односе по половину часа а каткад и више, те за само цртање остане веома мало времена. А те припреме или нису никако ни потребне (него све оставити посматрању дечјем п саморадњи њиховој), или их ваља свести на минимум, на оно што је најбитније. На што говорити деци о ономе, што треба сама да виде? Цртање и има баш ту превагу над осталим наставним предметима што најбоље изоштрава чуло вида. И, место да пустимо децу да иоематрају, ми им говоримо и радњу чула вида замењујемо и овде чулом слуха. А од вежбања руке, од самог цртања, одузмемо пола времена! Одмах дакле на носао. Нек се деца уче да посматрају, да гледају и да се домишљају сама! Друга је грешка, што се не спреми све што ваља за цртање. То је, прво довољно светлости. Цртање не треба ни узимати онда, кад је време мутно и кад се добро не види. Ако је за ово тешко учите