Prosvetni glasnik

наука и настава

409

Васпитаник се мора учииити снажним и здравим не само духовно, но и физички , мора бити прекаљен, одучен од сваке разножености, из малена навикнут на непроменљиву правидност свих животних појава. Хигијенска правила — истинита уопште, па и у деловима и несагласна потпуно са сувременима Формуллше Л.ок овако: „Чиста ваздуха у изобиљу, телесних вежби и сна; просте хране, ни вина, ни жестоких напигака уопште а мало лекарија, не одвише топдо и уско одело; главу и ноге држати хладно, ноге чешће прати хладном водом и навикавати их на влагу" Као најбоље средство за морално васпитање Л.ок сматра буђење осећања частољубља, Нека главна казна буде стид, ударце ваља употребити само у нообичним случајевима. Чувати троба децу од залуднице и лоша рада, и за то им треба наводити довољно разлога. Уопште, ваља шго је могуће раније почети расуђивати с њима. Што се раније будемо понашали с дететом као с човеком, то ће раније човек и бити. Ну уз то Л.ок условљава, да „ваља расуђивати само толико, колико то допуштају способности и ниво развића детињег". Особито је нужно навикавати дете на — обуздавање самога себе, не ваља му испунити сваку жељу, сваки прохтев; у сваком случају ваља им одрећи, кад траже нешто у љутини, или за своју корист. Ваља се борити такође против тежња за влашћу, против склоности за љутину, за лаж и леност, треба будити љубав ка истини и искрености, доброти, милосрђу и храбрости. Васпитач у свему томе мора претходити личним примером. 0 добијању знања Лок говори само на крају, стога, што по његовим речима „настава је део васпитања од најмање вредности". Учити је, разуме се, потребно, али то има вредност другога реда, „моралан и мудар човек мора се ценити много више од великога научара". Предавати децу настави и обуци у 7., 8., 10. години, у најбољим годинама живота, — јесте безумље. Родитељи, који приморавају своју децу на то, види се, не могу се ни сами још отрести страха од учитељева прута, који они сматрају за главно средство васпитања. Језик се може изучити веома лако, готово у игри. Нри настави ваља уопште избегавати свако приморавање, које претвара учење у дечје мучење, и које изазива одвратност и гнушање према себи, због тих кратких а злих часова, за цео живот. Учење мора стварати такво задовољство, као и игра; рад и игра се морају измењивати. Кад му со досади игра, дете нек се прихвати учења, као нове игре (овде, разуме се, ,1ок пада у крајност, — и дете мора знати разлику међу радом и игром, — ма да је и сама мисао о томе, да и рад треба да изазива задовољство, а не одвратност, несумњиво, правилна). Од страних језика пре свију треба учити Француски, стога што знање истога даје могућност применити јединствено правилан метод — учити језик помоћу разговора а не граматичких правила. Л.атински