Prosvetni glasnik

206

иросветни гллсник

живања о дочјем страху и учину испита на ученике; о дисципдини и васпитању у светлости ексиериментадне педагогике ; о дечЈим идеалима, њиховој смени и културним ступњевима. Ваља продужити истраживања о типовима схватања, у вези са наставом језика, читања и писања, рачуна, невања и дртања. Иотребна су даља испитивања о усправном, или положеном нисању, о ручном раду, о уметничком васпитању; о интернатском васпитању. Социјално-педагошка питања захтовију такођер експериментадних истраживања. Као биолошка наука, експериментална педагогика мора испитиваги природну и социјалну страну биолошких, животних заједница; утицај социјалних погодаба на васпитање и наставу. На овоме пољу могу суделовати педагози свих народа. Тек на основу обилатог заједничког рада многих наставничких снага, који ћо суделовати у решавању ових и осталих питања експерименталне педагогике, наука ће успети да поуздано утврди законе телесног и духовног развића у деце, да сазна тренутна стања појединих душевних сила у ученика, и да пронађе природне мере и поступке за васпитање, који одговарају стању дечјега развитка. Тада ће се тек чврсто засновати дидактични захтеви Коменскога и Несталоција,; тада ће се задовољити захтеви хигијене, народне економије, етике и педагогике: да наставни планови, наставни поступци и наставни манири нс ометају телесно и духовпо развијање ученика, него да школа, уз најмањн утрошак снаге и времена, постигае најбоље резултате. Тек тада ће се повољно решити проблем васпитања, о коме Кант рече: да је највећи и најтежи проблем што је човеку пао у део. Алексинац Петар М. Илик.

ЗЕМЉОТРЕСИ ПОЈАВА ЗЕМ.ЉОТРЕСА И УПУСТВА ЗА ЊИХОВО ПОСМАТРАЊЕ И ОПИСИВАЊЕ — Јеленко Мпхаиловић, професор Асистепт за Геодинамику на Универзитету (свршетак) II Упуства за поднашање извештаја о трусовила (земљотресима) Да, бисмо извештачима Геолошког Завода олакшали посао око састављања и пошиљања извештаја о трусовима поделили смо потребна питања за тај рад у три групе, нри чему свакоме стоји на вољу коју ће од група узети за основицу при склапању извештаја. Те три групе питања зваћемо редом: I група (најмања), II група (средња) и III група (највећа). Те три групе могу се у опште употребити и за под-