Prosvetni glasnik

46

НГОСВЕТНИ ГЛАСНПК

установе: јпколских лекара, ако се та установа осгвари потпуно, како захтева њен смер и општа корист, а не полутански, ток да се може рећи да постоји, макар то у ствари било само на папиру и у извесно.ј прорачунској позицији, што појединцима може годити, али општем добру иишта не користи. А кад установа школских лекара хигијеничара може поуздано помоћи, он,:.а она треба то и да учини те онда ни народ ни држава не смеју презати од жртава у ту цељ, јер су таке жртве само материјалне, а што обоје у овој ствари учине, чине народном подмлатку. дакле онима на којима ће данас а сутра остати и држава и сам народ. Како и у старању за физички бољитак тог подмлатка ми сами њему и себи будемо прострли, тако ћемо и лежати и ми и та омладпна, наш будући народ, и наша и њена будућност и у овој она заветна мисао српска, која нама свима увек свуда и у свему мора остати неирикосновен аманет. Ако игде оно у школи, а наиме у школско.ј хигијени и у питању школских лекара не може и не сме бити места полутанству и каквом било шаблонству на папиру, те ономе: и — и тј. и крпеж и напредак, који овде и тек овде одлучно искључују једно друго, већ се з;ора на рад прегнути и у њему истрајати смишљоно и доследно. не прззајући од голих материјалних жртава, све по ономе: или — или тј. или напредак уз жртве, које ће се убрзо у геометријској прогросији исплатити, или уз ципилук и крпеж назадак и абдикацију баш у свему ономе што условљава снагу и величину српску у будућности. * У до сад реченоме изнесен је и обележен начелно доста јасно велики значај школско хигијене, те је у истакнутом језгру њена смера приметно утврђен и позив и задатак школска лекара хигијеничара. А специјални круг рада истог лекара расветлиће то све и у појединостима несумњиво и убедљиво за свакога, ко зна и хоће да мисли и дела о народној садашњици и будућности. Кад је задатак школске хигијене у томе, да по јасно одрођеном плану стално спречава сваку штету коју би омладина могла претрпети од опште обвезс за полазак школе, те од самог школског рада, и кад је школска хигијена мимо то не мање дужна исто тако смишљено и трајно радити, и на непосредном ширењу хигијенска знања и умења. кроз све врсте школа мушких и женских и од најмањих до највиших — онда је у том задатку школеке хигијене у главноме утврђен и позившколска лекара хигијеничара. Посебице пак иде у круг старања и рада тога лекара ово: