Prosvetni glasnik

НАУКЛ И НАСТЛВА

49

Кад који ђак сврши школу, или аво раније и:» ове иступи, иставља школски лекар уверење о телесном и душевном стаљу истог ђака, о примању у школу, боравку у њој и о излазу из ње. * Хигијенски надзор школска лекара у ноглоду на спољашњу организацију школе, простире се на контролисање и старање о овомо: а) о школској згради и о њеној опреми, особито обзиром на грејање и ветрење, на положај захода; б) о становима школских послужитеља; в) о месту и оруђу за гимнастиву; г) о школским училима; д) о ђачком нрибору (где ваља искоренити препродају старих књига од болесних и иза умрлих ђака, и осим тога бодро мотрити на употребу књига из ђачке библиотеке школске и приватне); ђ) пијаћу воду и посуђе; е) продају јестива за пгколска дневна одмора; ж) контролу јавних и приватних ђачких трпеза, односно животних намирница за ове, како обзиром на сирово стање тих намирница тако и начин зготовљавања хране, да би се тавом изненадном и савесном контролом исворенили суморни појави, да управници таких трпеза, приватних и оних ио конвикти, семинари, благодјејанијама итд. са сво.јим друштвом благују и пирују, док ђаци којих ради су те установе постале, једу лошу иа и покварену храну, трују и убијају себе и телесно и душевно недужни, противно сврси тих хуманих завода и на квар општим народним користима. Овде није досга узети прпог при руци лекара, јер се за контролу по овим пословима осим добре лекарске спреме тражи још и темељно природњачко зиање, искуством соиствене правсе стечено умење, без чега се не могу извршити разнолива Физивална опажања, па хемијски прегледи и бактеоролошка иетраживања, каква ту често долазе на решавање о води, ваздуху, земљигпту, учплима, ирибору, храии игд. То све мора да спреми и изврпш школски лекар, према чему је логички оправдан захтев, да исти школски лекар опште користи ради мора бити научно епреман и нравтично извеџбан и онробан хигијеничар. < * Осим на спољашњу организацију школе мора се контролни рад школска лекара прострти и на унутрашњу организацију школе, на сам њен рад, на школску наставу, како по материји и обиму ове тако и ио начину, но методу обраде тог материјала. У овом обзиру треба надзор школског левара да мотри: а) на трајање шволсвог рада, дневног и годишњег, обзиром на годишња времена; б) на рад наставних предмета, обзиром на тежину истих и душевну снагу подмлатка; в) на план наставни, обзиром на обим предмета и наставна средства уопште како би се избегло нреоптерећивање омладине; г) на дневни распопед чаНР0СВКТ1Ш ГЛАС1ШК. И. кљ., 1. сп., 1006. 4