Prosvetni glasnik

паука и 11асхава

садашњиии, не траже и не остварују погодбс за еноју бољу будућност, на супрот свему томе, извесно јо да сродња школа мора бити роФормисана у нравпу јодинствености тј. да за сву народну омладину мушку и жснску буде јсдна иста срсдња школа, којој Ис основи бити народност а водиља свагдањ: савремсне социјалнс идејс, нрема чему ће у њој бнти три 1'рупе продмета: идсалних, природнонаучних и социјалних. И који народ и држава таку средњу школу што пре оствари, ти Ке кудтурно испредњачитии и осигурати свој опстанак и развитак у свету Ово све доказује да школски лекар мора бити и добар педагог, и то не само по теорији него и по пракси, јер ћс тек онда моћи познати многе махне и недостатке, које се у школи јаве као последпца лоше унутрашње организације и пебрежљива рада насгавничка, те ће моћи показати нута и начина и средства, да се томе злу успешно п за врсмена пружи лека. * Али овим и овако допуњеним кзнтролним радом школска лекара. није учињено главно а још мање све, што та установа према својем смеру и позиву троба па онда ц м:>ра дати, ако се жели добра и њој и омладини у народу. Рад школска лекара не смо бити само у томе да контролише н снречава, даклс више негативан, већ он мора да јо и позитиван, мора неносредно и да поучава и ствара, гради и угврђује, јер ће тек онда. задовољнти својој обвези и смсру само установе. Овај позитивни наставни рад школског лекара хигијеничара грана се на: 1) ноуку омладине, 2) поуку учитеља и 3) поуку родитоља нјавностн у општс У ногледу на хнгијенеку поуку омладпне руководи се школскп лекар оиим аксиомима: а) да јо н настава у хигијсни обвезна за сву омладину без разлике доба и иола, б) да та настава мора бити прилагођена ступњу развоја омладине, в) да се мсра вршити суставно,. како би омладина на сваком ступњу: у основној, сред|ђОЈ и всликој школи добила заокружену целину хигијенска знања и умења. Обзиром на иодвиге хигијене у народној (основној) школи мородавно је за школска лекара и рад му уверењо, да је та школа за огромно нретежну већпну народа ирвн и иоследњи дакле једини завод за скупљањо знања и умења, да у њој добијају сво образовање за живот баш они народни слојеви, у којима сс и нротив хигијене на.јљућс н иајкобније грешн. С тога ће школа односно школеки лекар, учитељ н надлежне јапне власти баш иа том ступњу морати концентрисати сву снагу да смишљеном сетвом у садашњици спреме што нлоднију жству будућности па тнмс по могућству исправе грехе ирошлости.