Prosvetni glasnik

НАУКА Н НЛСТЛВЛ

«ав материјад, о којем је дотле у средњој школи ђаке и.з хигијене поучавао, ноново претрести, нремановијем искуству проширитии средити, да омладина добије заокружену јасну и прегдедну целину и у њој путовођу за живот. У великим гиколама : универзи, тохниди и богословији, уз које обзиром на поуку у хигијени додазе још и учитељске гакоде, и ту на■става из хигијене мора бити општа обвезна, и мора исту вршити теоретски спреман и практички онробан шкодски лекар хигијеничар, који ће и овде израдиги цедисходан наставни ндан, па га смишљено и савесно остварити у цедо и у појединостима. Ади ће рад шкодска декара на овом ступњу, у ведиким шкодама и учитељским заводима, бити разнодик у тодико, што ће да се грана у два правца. С једне стране смераћо на то, да цедокупној омдадини тих завода набави ону опширнију и интензивнију поуку у хигијени, која је вишој народној интедигенцији као такој у животу потребна. € друге стране мораће шкодски декар хигијеничар богосдове а особиго учитељв о хигијени не само ингензивније поучити, него их мора спремити да они у ствари хигијене буду способни и друге поучавати, како омдадину својих шкода тако и народну јавност оних средина, у које доспу по позиву свештепичком и учитељском. Ова два Фактора: свештеник и учитељ, овај из шкоде онај први са амвона, а обоје и посредством непрекидне везе с народом својег места и краја, могу и за ширење и утврђсње хигијене у народу врдо много да учине, ади дабогме тек пошто за то и сами буду спремљени како треба. У томо што се хигијена до сада иди никако иди тек овдаш обрађивада, што није бида редован обавезан предиет, нптије на њој смишљено •рађено, даље гато за тај рад нити је бидо спремних снага, нити се држава за образовање истих старада, ту у томе свему треба тражити узрок сдабости тедесно и дугаевне у нашег народног подмдатка, особито оног гато се одавао наукама. * Поуку већ активних учнтеља и свештеника у хигијени наиме првих, вршиће шкодски декар најбоље посредством редовних по местима месечних састанака и годигањнх општих зборова, који скупови морају бити обвезнн за све учитеље, а могу се држати нридиком прописаних редовних учитељских местних конФеренција и општих састанака. Предавањима и расправама о хигијени, којо би ту изиосиди сами учитељи, — који би те радове међусобно критички расправљади, спе под надзором и управом шкодских декара, који ће ту и своје опаске и поуке изнети — и онда и непосредним ноучним радовима сама докара, добиди би учитељи придике, да своје знање и умење у хигијени умноже и утврде, као гато би рад збора и декару самом дао згоде по