Prosvetni glasnik

264

ИРОСВЕТНИ Г.1АСНИК

Дакло, ако поредимо наше срлске придике са западнима иије тешко запазити да ми у физичком погледу далеко стојимо изнад запада: Проценат рођења за 1890 год. показује овај резултат: у Француској на 1.000 становника рођено 31-90 у Немачкој , • „ , ,37-00 У Србији „ , » 40-25 Што се пак тиче процента ванбрачне деце ту већ никакво поређење не може се чинити, јер ту ццфре показују ове резултате: у Француској од 100 новорођенчади ванбрачни су 9-00 У Немачкој , , , , 8-68 У Србији , , 1-02 Односно проститутки и болесника ту је искључена и могућност каквог озбиљног поређења. Дакле, на Физичку страну нашег народног живота ми морамо особиту пажњу посветити. Патриотизам захтева да у млади организам нашега народа не уносимо ништа што би могло да га ире времена онеспособи, за правилно развиће. Питање је сад у томе у колико се дотиче ова ствар женскога пола за нас, Не треба велике мудрости па да се одмах увиди да и држава и друштво треба да настоји на томе, да спречава све оне путове где ће женскиње бити остављено само себи, јер из тога се развија прво неморал, из неморала ироституције, из проституције болести, а потомсгво тог дела женскиња и мушких унапред је одређено на проклество и све врсте страдања. Да смо ми у почетку младости и тек на путу да стварамо и развијамо се уверава нас норед физичког и духовни живот. Младост се характерише тиме што она тежи прво за тим да усвоји све тековине културнијих народа, и у колико буде ова подлога шира и разноврснија, у толико има више јемства за развићем јаче и разноврсније творачке делателности. Римљани су позајмљивали културне тековине од Грка; Немци од Француза и Енглеза; Руси од Француза, Немаца и Енглеза. А ми тежимо да их позајмимо како на врелу: од Немаца и Француза и тек делом од Енглеза; а делом, у неком прерађеном облику, од Руса. У овом периоду творачка моћ код свију народа бивала је слаба, али и тој слабости има једна појава, која игра необичну велику улогу: то је око и укус. Око има да одабере све оно што је лепо, а укус има да одабере све оно што се слаже са темперементом, характером, и другим особинама народним. Од тога како ће то одабирање бити зависи и правац будуће творачке делателности. Ми смо исгупили на позорницу светскога живота и културне утакмице без игде ичега. Зато смо у процесу стварања најосновнијих елемената за модерни културни живот. Овај процес стварања није ништа оригинално, наше; то је копирање, само што нема ни приближно оне