Prosvetni glasnik

ЦРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

обзири, које ми имамо према њима. За то Кемо и мадо наћи таквих, који могу нрави.шо да схвате лредмете по обдику, боји и осветљењу, као и да могу тачно раздиковати на тедима светдост од сенке и разне бојине тонове. Савремена настава из цртања тражи да око дечје буде тако извежбано, да свакн иредмет брзо и тачно иреда души, како ио облику тако ио ооји и осветљењу. Пошто је савременој настави пз цртања ниљ и развијање и неговање свесног посматрања, онда она има учешћа и у развијању представа и душевног живота дечјег уопште. II, према томе, она сдужи н као ередство за образовапе. Као што је оку потребно да буде извежбано — да може облик, боју и светдосне појаве на телима да схвати, исто тако мора и рука бити извежбана — да представи оно што је око видедо. Само се иомоћу вежбања руке може постнћи потребна окретносг и дакоћа при цртању. Наномињемо, да свако дете при цртању, у почетку, изводи иокрете цедом руком, а не шаком. Због тога, оно, цртајући и пишући јако притискује, јер не ради само мускулима шаке већ и мускудима цеде руке. Да би вежбања у овом погдеду хармонирада са дечјом природом како то захтева педагогија, а чему тежи и савремена настава из цртања, отпочну се у мдађим разредима на.јпре вежбе у цртању цедом руком, па се онда поступно предази и на вежбање саме шаке. (Вежбања се ова изводе на шкодској табли, као и на посебним ученичким наслонима за цртање, који се могу иоставити, заједно са цртанком под разним угдовима). Да сва деца имају природни нагон, још из'ране младости, за цртање крижуљом, оловком иди кредом, где стигну — то је нама свима добро нознато. Она се дакде очевидно труде да своје представе изнесу у сдици. II ови њихови покушаји у цртању душевна су потреба као и њихови покушаји у говору. Као год што се помоћу говора и писања даје могућност да наше мисли исказујемо и с другим људима ступамо у споразум, исто тако и цртање мора служити као средство за изражавање душе човечје. Пошто савремена настава из цртања вежба ученике и у овоме — то јест у даком и тачном изражавању својих представа сликом, то она, служи и као средство за израз душе наше. Сем поменутога, нама је познато и то, да деца још нре нодаска у шкоду цртају из главе разне ствари, које су видела, и догађаје ко.је су посматрада. Овај природни нагон у деце, савремена настава из цртања прихваћа и даље га развија, да би она бида у стању што дакше, брже и тачније представити граФички оно, што је у њиховој свести. Ово, пак, цртање по памћењу иди по сећању, основна је и иолазна тачки у савременој настави из цртања.