Prosvetni glasnik

716 11Р0СЛЕТИИ гллсник

користи би од тога бидо, јер би кандидат, енремајући проФесорски испнт, био обвезан да ради стадно на одржавању и учвршћиваљу стручног знаља свога, које је задобио универзитетским студијама. Овај испит не би морао бити едиминаторан, али би кандидати слабијег успеха дошли у другу категорију. Усмени испит Је, на сваки начин, најважнији део професорског иепита. До сада ,је он махом тако извођен, да би се могао равнати ус.меном испиту какав се на докторатима иодаже. Записници о раду испитних комисија, могди би иослужити као доказ овом мом тврђењу. — Сем тога, како се радидо без утврђених програма, то се, с променом чланова комисије мењао и начин испитивања, према личном схватању испитивача. Исгина, могдо би се приметити, да је председнику комисије дата власт да руководи иснитима и да одржава јединство у раду испитних комисија, ади, по моме схватању, председник без програма у руци не може задазити у дубље контродисање, а да му се не пребаци наметање његових личних погледа на извођење испита. Најзад, ни .један члан комисије не би дозводио да му се на исниту мењају нитања, нити би један нредседник могао то увек извршити — сем ако би то био какав универзално стручан човек. Међутим, све ће ово отпасти оног дана, кад се буде извршио пропис чд. 126. закона, у коме је речено: „усмени иснит кандидат подаже нрема нрограму утврђеном за гдавне и сиоредне предмете, а нз свију наука изабране групе". Програми би руководиди кандидате у спремању иснита и чданове комисије у извођењу њиховом. С иогдедом на циљ проФесорског исгшта, какав смо у почетку овог реФерата исгакди, овим програмима ваљадо би тражити од кандидата да нокажу сигурна знања из њихове стручне групе у обиму средњешкодске наставе, којом придиком имадо би се оворити: на који начин, по каквој методи, у коме обиму кандидати издажу поједине партије једне науке у средњој шкоди; да ди су довољно јасни у својим издагањима; како приређују и изводе ексиерименте; како врше екскурзије; како се сдуже картама, атдасима, гдобусима; како раде на шкодским задатцима итд. У опште, дакде, програме ваља тако удесити, да се, вршећи усмени иснит по њима, може оценити пуна спрема и умешност кандидатова за насгавника једне средње шкоде. * Чданом 133. закона предвиђено је, да се проФесорски испит по трећи пут не може подагати. — Боље би бидо да нема ове границе. Док она постоји, сваки ће кандидат по други пут подожити испит. * Кроз две године могу се јављати за проФесорске исните кандидати који су свршиди наш Универзитет. С тога би ваљадо водити рачуна о новом груписању наука на универзитету, и, с ногдедом на потребе средњих шкода, извршити нов распоред наука у испитним грунама које носто.је по садашњем закону. * Свакога чдана испитне комисије, који је са мном радио за ове три године на проФесорским испитима, замодио сам нарочитим писмом,