Prosvetni glasnik

СЛУЖБЕНИ ДЕО

861

љених задатака који се имају постиКи. Њихово је присуство нарочито потребно на вежбањима крајем тромесечја, после којих наставник даје ученицима оцене о успеху. Исто тако и при већим гимнастичким излетима и екскурзијама разреднп старешина треба да је у средини својих ученика. 8. Просторијв у којима се врше телесна вежбања морају одговарати свима хигијенским погодбама и гимнастичким потребама. С тога се директори завода имају побринути за подесне просторије. Зимски и кишовити дани принуђавају да завод има своју довољно пространу гимнастичку дворницу (ТигпћаПе), у којој ће се нарочита пажња обраћати на свежину ваздуха, на чистоту и температуру, која не треба да је већа од 12°—13° К. Кад год време допусти, вежбања се имају вршити у слободном ваздуху у гаколском дворишту, или у нарочито за то припремљеном игралишту. На вежбањау слободном ваздуху ваља полагати велику важност. Нема поузданијег средства које би било у стању да толико утиче на опорављење после душевног напрезања и заморености, да толико освежава и тело и душу, и оспособљава за нов рад, колико утичу пријатна и весела кретања у свежем ваздуху. Сем тога, таква вежбања не само што побуђују и одржавају расположење и вољу на живот и рад, него чувају и од превременог, неприродног сазревања и блазираности. Наставници телесног вежбања морају најбрижљивије водити рачуна о хигијенским аравилима после већих заморавања и напрезања, која јаче загревају тело. Поступно расхлађивање и одмор у сувом простору, чување од ветра и промаје, уздржавање од хладних пића, — све мере опрезности треба најсавесније иримењивати. 9. Ради ближег објашњења наставног илана и ирограма појединих врста телесног вежбања нека наставннцима послуже ове напомене: 1. 0 уиотреби иојединих врста вежбања обележених у програмима, има се брижљиво и смишљено водити рачун о избору и начину њиховог извођења код ученика нижих. средњих и виших разреда, дакле о њиховом прилагођивању разном добу ученичког узраста и телесног развигка. Биће од несумњиве користи ако се при разноликим средствима за постизавање истог циља даје превага оним средствима, која су иростија, ирироднија и забавниЈа. 2. Вежбања у строју, у коме се појединци навикавају на зависан и удружен рад свнх ученика, на тактично и једновремено кретање целе груие, на развијање и Формирање њено у редове н колоне , на марширање, — потребно је нарочито за ученике нижих разреда, које у томе и треба чешће вежбати. Код ученика старијих разреда употребљавати стројна вежбања ређе и више као средство за постављање у потребан ред, који поједине врсте вежбања изискују. Наставникова комабнда код ових вежбања има се вршити у обиму гимнастичких вежбања; она се не сме изметнути у облик суровијег