Prosvetni glasnik, 01. 12. 1907., str. 15
СЛУЖБЕНИ ДЕО
861
љених задатака који се имају постиКи. Њихово је присуство нарочито потребно на вежбањима крајем тромесечја, после којих наставник даје ученицима оцене о успеху. Исто тако и при већим гимнастичким излетима и екскурзијама разреднп старешина треба да је у средини својих ученика. 8. Просторијв у којима се врше телесна вежбања морају одговарати свима хигијенским погодбама и гимнастичким потребама. С тога се директори завода имају побринути за подесне просторије. Зимски и кишовити дани принуђавају да завод има своју довољно пространу гимнастичку дворницу (ТигпћаПе), у којој ће се нарочита пажња обраћати на свежину ваздуха, на чистоту и температуру, која не треба да је већа од 12°—13° К. Кад год време допусти, вежбања се имају вршити у слободном ваздуху у гаколском дворишту, или у нарочито за то припремљеном игралишту. На вежбањау слободном ваздуху ваља полагати велику важност. Нема поузданијег средства које би било у стању да толико утиче на опорављење после душевног напрезања и заморености, да толико освежава и тело и душу, и оспособљава за нов рад, колико утичу пријатна и весела кретања у свежем ваздуху. Сем тога, таква вежбања не само што побуђују и одржавају расположење и вољу на живот и рад, него чувају и од превременог, неприродног сазревања и блазираности. Наставници телесног вежбања морају најбрижљивије водити рачуна о хигијенским аравилима после већих заморавања и напрезања, која јаче загревају тело. Поступно расхлађивање и одмор у сувом простору, чување од ветра и промаје, уздржавање од хладних пића, — све мере опрезности треба најсавесније иримењивати. 9. Ради ближег објашњења наставног илана и ирограма појединих врста телесног вежбања нека наставннцима послуже ове напомене: 1. 0 уиотреби иојединих врста вежбања обележених у програмима, има се брижљиво и смишљено водити рачун о избору и начину њиховог извођења код ученика нижих. средњих и виших разреда, дакле о њиховом прилагођивању разном добу ученичког узраста и телесног развигка. Биће од несумњиве користи ако се при разноликим средствима за постизавање истог циља даје превага оним средствима, која су иростија, ирироднија и забавниЈа. 2. Вежбања у строју, у коме се појединци навикавају на зависан и удружен рад свнх ученика, на тактично и једновремено кретање целе груие, на развијање и Формирање њено у редове н колоне , на марширање, — потребно је нарочито за ученике нижих разреда, које у томе и треба чешће вежбати. Код ученика старијих разреда употребљавати стројна вежбања ређе и више као средство за постављање у потребан ред, који поједине врсте вежбања изискују. Наставникова комабнда код ових вежбања има се вршити у обиму гимнастичких вежбања; она се не сме изметнути у облик суровијег