Prosvetni glasnik

306

ПРОСВЕТНИ ГЛАСПИК

не схватају се подједнако и сви предмети се не обрађују иодједнако. Узрока томе има више: нешто додози од месних придика, нешто од неједнаке снреме и воље за рад самих учитеља. али један од најважнијих узрока је у томе, што и сами шкод. надзорниди различне ноглоде имају и нејоднаке упуте учитељима дају. Сваке године дође други и готово сваки нешто друго истиче, а учитељ час пође за једним, час за другим, или не сдедује ни за једним. Сем тога, сви надзорници не умеју уочити све неправидност учитељева рада, нити умеју погрешке исправити и учитеља упутити на бољи рад. 3. Васпитање. Како је у нашим народннм шкодама бидо ове године васпитање у ужем смисду, не може се знати тачно из ових извештаја и посде •оваквог прегдеда шкода. Јер овако надзорник види шкоду и ђаке -само на дан испита, а за испит се све нарочито спреми и удеси као за свечаност. Можда је и преко године бидо тако иди томе сдично, ади можда и сасвим друкче. Увиђавнији надзорници у извештајима кажу, да се васпитни рад и утицај не може нотпуно оценити оваком ревизијом, јер је на испиту држање затегнуто и удешено, а и мадо је времена за оцену тога. -Зато они износе само оно и онако како се то могдо на испиту видети. Но има надзорника, који верују, да су се о том потпуно и довољно увериди, па веде: Васпитна.је страна такође свуда добра. Свуда су ђаци лепо изво^иди поуке. Да је васпитање добро, види се на испиту по томе, што су деца мирна, чнста, и т. д. II ако се од оваке ревизије не може ни тражити тачна оцена васиитног утицања, опет вреди истаћи овде нека оиажања нојединих надзорника. Н. пр: Опажа се да учитељи, журећи да наставу обраде, васпитање запостављају. II све се своди махом на то, да се сузбија, што настави смега. Васпитна дисциплина не утиче довољно и зато, што се учитељ не бави више с ђацима и ван часова, за време одмора, игре, ручка, при удажењу и издажењу. Дисципдина је негде толико сдаба, да су ђаци и на самом испиту немири и неучтиви; а кад . је тако на испиту, иреко године мора да је горе. Сеоска деца су обично уљудна, ади често нечиста; а варошка су чистија, ади често безочна. Код ђака со често виде красте, а пијењем воде из иетог суда заразе се преносе. У једном седу надзорнику је падо у очи да су деца бледа и сдабуњава, а посде је дознао, да се у том месту много пије ракија, коју и деци дају. Други надзорник је затекао у механи на пут у некодико ђака, где су, враћајући се из шкоде, свратили да ручају и пред њима .је бидо стакдо ракије.