Prosvetni glasnik

44 ТГРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

приватне куће и по негде каква црквена кућа. Нема нримера да је каква по плану подигнута механа преправљена зашколу; а има пуно примера да се општина постарала прво да подигне нову лепу механу. II Пожаревац је н. пр. пре четврт века подигао лепу двокатну општинеку механу, а ни данас још нема нове школе. У Прњавору је општина купила неку лепу кућу, али и ако има лошу школу, не мисли преправити купљену кућу за школу него за механу, да кири.ју вуче и да се очеви имају где сасгајати, а деца нека се и даље гуше у старој школи. Зграде, ко.је се као преправљене, узму за школе, обично се „одобравају привремено за неколико година, докле се не подигне нова школа". Али се та привременост иосле отегне у недоглед. Једној општини је н. пр. привремена зграда за школу одобрена за три године а до сад је прошло 13 година, а нова школа није ни иочета. Да би се општине принудиле, да подижу нове школе, министарство просвете често ирибегава том среству, да нездраве школе затвара. И школски надзорници у овим својим извештајима иоднели <зу спискове таквих школа, које би требало затворити. Редак је надзорннк, који не предлаже да се затворе 1, 2, 3 школе, а има их који предлажу и по 5—7 од прегледаних 10—20 школа. Поред напред реченога и по овоме се види колико имамо лоших школских зграда, кад је толики број оних, које се већ више не могу трпети, које ни за невољу не могу служити даље за школе. Затварањем школе одиста се у већини случајева нагна општина да подигне нову школу; али се чесго догађа, да се онда на истој или другој сличној згради само нешто поправи, те се добије „ново" које је као и сгаро, или је „то исто мало друкче". А бива и таквих случајева, да општина радосно прими затваравве школе, јер јој се тиме скине један терет и издатак. При затварању школе, обично се наређује, да ђаци те школе продуже школовање.у суеедним школама. И кад би се могле такве општине принудити, да своју децу школују даље по суседним школама, а тамо, разуме се, и да школске терете сносе, онда би се свака таква општина трудила да што пре подигне себи нову школу. Али министар, и кад тако нареди, нема могућности, да настане те да се тако и уради, нити има извештаја каквог шта је било даље после наредбе његове. Јер из затворене школе учитељ оде, сталног надзорника нема, који би пратио шта се даље ради, а садањи надзорници и не свраћају у таКва места, те је тако прекинута свака веза између затворене школе и школске управе. Докле се тако има невоље са старим школским зградама, дотле су многе неприлике и тешкоће и онде, где се већ прегне да се по,днгне нова школа. Пут, којим се сад долази до плана за нову школу,