Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

49

Закон је био гадантан, па је нропиеао (чл. 14) пола хектара за школску бапггу. Али се тиме хтело много, а није се створидо ништа. А томе је узрок, што се код нас још довољно не зна чему и како треба да служе школска башта. Обично се мисли да школска башта треба да је уређена као и др. каква бол>е уређена њива или башта. .Махом се схвата, да школска башта треба да служи само настави из иољопривредних поука; а она треба да служи исто тако и настави из нриродних наука и објашњавању многих чланака из читанака. Треба пажљиво разгледати наставни програм из пољопривредних поука, природних наука и чланке у читанкама, на ће се видети како се тамо налази врло много ствари деци непознатих, које се у школској башти могу најбоље објасиити, па ће се тек онда видети како школска башта може и треба да буде допуна школи и помоћница настави. Ту треба ђаци да виде не само гајење културног биља, него и да упознају многе некултурне и штетне биљке (коров, паразитне и отровне биљке); ту треба да виде не само воћкс и лозе, него и разноврсно друго дрвеће и шибље; ту треба да нрате живот и развитак понеких корисних и штетних животиња, што у пољу нри излетима не могу детаљно посматрати; ту треба не само да се усеви гаје рационално, него на једно.ј страни онако капо треба а на другој како не треба и како греше који не знају, те да се види разлика и да се размишља о узроцима једног и другог. Школској башти, дакле, није циљ да само даде што више и што бољег рода. То је задатак баштама приватним, спекулативним. А башта шкодска није баштованџиница; она служи настави школској; и у тој сдужби она мора ђацима износити огледе разне: и оне који дају највеће, и оне који дају најмање користи, и најбољи и најгори рад. Ту треба да се покаже како је где је дубоко, а како где је плитко прекопано, где је неђубрено и ђубрено, где се залнва и где се не залива, како је у хдаду и на сунцу, како је где ,је коров очишћен, а како где он усев заклања и отима му храну из земље и ваздуха и т. д. — Дакле: разноврсни огледи, оиити, иробе, а не само рационално гајење. Јер ти огледи, то посматрање и размишљање о разним усдовима и утицајима, то је оно што ђацима треба ноказати, то је оно што ће им користити више, од самог гледања најбоље баште пуне депо засађених и однегованих усева и воћака. Оваким радом у шкодској башти, иоред подупирања наставе из поменутих предмета, постиже се и онај виши циљ наставе у опште — васпитни утицај. Јер у овакој башти би се ђаци упућивади не само да рационално раде, него и да у раду све посматрају, о свему размишљају, да и сами чине огдеде, и да себе и свој рад усавршавају. И с оваким задатком шкодске баште су потребне не само сеоским него и варошким шкодама. А не морају то бити баште велике, јер за нросветпи гдасник, I. књ., 1. св., 1909. 4