Prosvetni glasnik
ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС
А свест и активност, којом су на политичком пољу и грађани и учитељи често показивали чуда од успеха, где су да тако што и за школу ураде? Где је та свест грађана, да се буне и протествују, кад се њихова деда грче у хладној учионици, кад се школа распушта што дрва нема, и кад деле године ђади не пишу што креде немају? Али како ће они протествовати што општина није- купила креде и писанке за сиротне ђаке., кад ни они сами не купују својој деци књиге и писанке? Љубав нашега народа према школи често је само некаква платонска љубав. Сви веле, да школу цене, а овамо је гледају неокречену и запуштену; гледају како нема огрева, креде и др. потреба; не набавља општина, не купују родитељи, — сви школу „воле" али нерадо на њу троше. Номенули смо напред како у једној школи нико није хтео доћи на исинт, што су мрзели учитеља; али у другом једном селу дошло на испит толико сељака, да су препунили школу и још их је много на пољу стајало, а код свих се видела нека лепа и велика симпатија према школи; али је и ту — школа рамала што потребе није имала. Целе године се и ту учитељ мучио што општина није школи потребе набавила. А ту опгатинску управу изабрали су ови, који оволико школу воле, и та општинска управа угађа својим бирачима свуда — сем школе. Зашто ? — Или оп. управа само овде неће, или јој бирачи то и не траже; а ови опет то не траже зато, што мисле да је довољно школу само волети и само јој лепе речи жртвовати. У овом одељку треба рећи и коју реч о окружним школским одборима. Али се о њима у надзорничким извештајима нигде нарочито и не говори. Само по неки узгред номињу, да су окр. шк. одбори били заузимљиви или лабави. А ту се види, да је било мало користи и од рада највреднијих окр. шк. одбора. Без сталног надзора ови су одбори само једна велика Форма мале садржине и слабе вредности. Ови одбори данас само за невољу врше неку власт. Али и овакве какви су сад, треба неко бар но који нут да обиђе и да ирегледа њихов рад. Једном од надзорника у округу треба наредити да ио свршеним испитима прегледа и рад окр. гак. одбора, па и о том да поднесе извегатај. 5. Ш^о^дс^и надзор, Садашњим законом о народним школама хтело се, да буду задовољени и противници и присталице сталног шк. надзора, па је дато негато, што је требало да буде и црно и бело, а што у ствари није ни једпо ни друго. У закону је у начелу шк. надзор сталан, у пракси је „јунски," а у само.ј ствари народне школе надзора немају. То потв РђУЈУ примери наведени у одељку пред овим, и још многи други,