Prosvetni glasnik
62
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
из којих се види, да се данас о школи стара како ко хоће и да у њој ради шта хоће, не бојећи се контроде која само једног дана у години прелети преко гдаве. Садањи шк. надзор је само једно „види па иди". И ово се погрешно зове надзором, ,јер ништа не надзирава. Пре испита и посде испита шк. надзорник нити што год надзирава, нити у опште има какве везе с тим школама у учитељима. А у 365 дана само једног дана и само једно „види па иди" — то није надзиравање. Савети, упути и наредбе, које садањи надзорник за време своје посете учини учитељу илл шк. одбору, на једно се уво чују, а на друго пусте, јер његова власт тад престаје, а дуго је до године, па и тада неће доћи овај него — други. Да је тако, потврђује ова стварност, ово жалосно стање наших нар. школа, ове сидне неправидпости и злоупотребе, које се из године у годину не само продужују него и умножавају. Јер, кроза све ове школе, које данас пате, пролазили су оваки надзорници прошле и пређашњих годипа, видели су, саветовали су, наређивали, претили, па ево, иде све на горе. Још се од некуда узело као добро, потребно и правилно, да надзорник ни у ком случају не може и друге године доћи у исте школе. Место да баш он дође и види колико се следовало његовим саветима и наредбама, навалице се гледа да не дође он. него који било други. Зашто ? — Да не би исти истима бележио оцене. Не прети, дакле, каква опасност школама него учитељским оценама. На све стране пљуште петице као киша; а, бајаги, ту лежи нека опасност! И заштићено је то. та „идила", та „лепа златна киша;" а све друго остављено је вољи и самовољи ееоских председника и учитеља нерадника. Резултат таквог старања је изобиље петица, а опадање успеха; учитељу је с леђа скинут надзорник, да му за врат седне кмет; школа је добила слободу, а не добија огрев, креде, хартије, књиге и др. насушне потребе.... Да школе сваке године добију другог надзорника, поред горњег, још и отуда Је дошло, што сами данашњи надзорници воле, да сваке године иду у друге срезове. А воле ли они ово мењање зато, да би више школи користили Р —Не, него је лепо и пријатно путовати сваке године кроз друге, нове пределе. 0 свом трошку то је лепо; али се овде о трошку државном и на штету школа помаже задовољство лично. Пада у очи још нешто, што подржава овај и овакав шк. надзор. ' Има достаи проФесора и учитеља ревизора, коЈима се допада да овако у летње доба прошетају по Србији, прочасте се и проведу о туђем трошку и још извесну суму новаца донесу у згодно време, иред Ферије. И оваки садању ревизију подупиру и ако. виде да под њом школе опадају и проиадају. А не подржавају је они отворено, него обилазно: