Prosvetni glasnik
ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС 6о подбадајући учитеље "против „тираније" сталног надзора, ласкајући им и за шта треба и за шта не треба; избегавајући да у извештајима говоре о надзору, данас кад је то на дневном реду (садање немају чим да бране, а друго немају рачуна да траже), хвадећи како је данас све дивно и красно и т. д. Они у себи веле: Подрж', Боже, овако, докле ја могу бити ревизор, а за остало шта ме се тиче. Кад се све збере и оцени, излази: да оно, што је у садањем шк. надзору главно, то је баш од најмање вредности. Садањем шк. надзору главно је, да изврши испит и да забележи учитељу оцену. А колико вреде те оцене? — Већина надзорника отворено признају, да су оваке оцене бележили, што се тако уобичајило, што се друкчије није могло, а да успех није такав. Али и да није тога признања, косме данас тврдити, да је у Србији успех тако сјајан, као што по оценама излази да је? Од 2400 учитеља и учитељица прошле године било Је 1700 петица, а ове године се та,ј број понео на 1800. Школе оиадају, негде и пропадају, а петице расту; стање све горе, а усиех све бољи! Ео је тај свестан, који још може веровати у такав докуменат? А ова ревизија 30—40-000 динара годишње држави троши, да така документа покупи и министру донесе. Али није само то, да међу садањим оценама има много лажних, него и за многе оцене, које су констатовале одиста одличан успех, питање је: да ли је свуда такав успех постигнут аравилним радом; да ли је настава текла преко целе године равномерно, или у почетку овлашно, а пред испит претерано; да лп су се деца наставом развијала, или су се, ради учитељеве петице сатирала, мучила и убијала (грубошћу, казнама, претераним радом, дугим седењем у школи у поквареном ваздуху, многим домаћим задацима и т. д.) ? Јер не може се порећи Факат, да има учитеља и учитељица с читавом ниском петица добивених радом противним свима или главним педагошким захтевима. А то овакав надзор не може видети нити може исправити. Није то могао ни пређашњи сталан надзор, јер онда нису сви надзорници имали довољно спреме за тај посао. Али су они барем сузбијали многе друге, спољашње неправилности, те школе нису стојале овако бедно као данас. А кад се томе дода да су нануштене многе корисне онда започете ствари; да се ништа ново није додало, а много пређашње .је опало, онда излази: да је бољи и пређашњи сталан надзор. него овај данашњи, који школама и учитељима не притиче у помоћ и оставља их да се целе године муче и с кметовима боче, па им се на крају године прикачи орден, који се оценом зове. Ништавост садањег шк. надзора увиђају данас сви, иоле свесни учитељи и надзорници. И сви су они за сталан шк. надзор.