Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

277

8.) Данас, у осам сати, ја отварам врата. — Сутра, у осам сати, ја Лу отворити врата, итд. Ево дакле где знамо главне облике прошлости и будућности: ја сам отворио, ја отворих, ја Иу отворити. Али разне радње наших серија имају међу собом разних односа према томе да ли су св дссиле раније или доцније. Отуда нове врло важне серије, нарочито у немачком, где од њих зависи конструкција подређенс реченице и главне, с обрнутим редом речи. 4.) Ја отварам врата. Пошто сам отворио врата ја улазим у разред. (ЋасШет, гсЈг б,ге Тпг аијдетасШ Ггаке, 1ге1е Гс1г т паз 8сћи1ггттег). Погито сам ушао у разред, ја скидам свој шешир, и т. д. 5) Јуче ја отворих врата. Пошто сам био отворио врата. ја уђох у разред и т. д. (ЖасћАет ГсЈг пге Тпг аи^детасМ }гаИе, Рга1 гсЋ гп с1аз 8сћи1ггттег). Обратите пажњу на сасвим-логичан начин којим смо добили једно ново време, давно прошло. 6) Ја улазим у разред. Пре но гито уђем у разред, ја отварам врата. (ЕЋе ГсЈг гп Ааз 8с}ш1мттег 1геГе, тас1гс гсћ сИе Тпг аиј). 7) Ја улазим у разред. Пре но што сам ушао у разред, ја сам отворио врата, и т. д. 8) Јуче ја уђох у разред. Пре но што уђох у разред, ја отворих врата, и т. д. (Еће гсћ т с1аз 8сЈгиШттег 1га1, тасМе гсћ дИе Тпг аи^). 9) Односи истовремености између две радње. Ми ћомо рећи двојици ученпка да врше две серије различитих радњи: један ће читати док ће други ићи на таблу. Отуда паралелне серије: Док А отвара своју књигу, Ђ иде на таблу. Док А сриче речи, В узима сунђер. Док А изговара речи, В брише таблу, и т. д. Ова серија моћи ће се мењати у свима временима садашњег, прошлог и будућег времена. Ииа један облик који изгледа нарочито тешко научити: то је прошло будуће време. Помоћу становитих тачака које нам дају временски појмови, ништа није лакше: 10) Вечерас, у 5 и л / 2 сати, ја Ку радити свој задатак-, у 7 сати ја Ку бити израдио свој задатак. Сутра у јутру, у 6 сати, ја Ку учити своју лекцију; у 7 сати, ја Ку бити научио своју лекцију и т. д. просветнп гласник, I књ., 4 св. 1910. 19