Prosvetni glasnik

наука и настава

297

слабим и неиздржљивим. Узрок те жадосие појаве крије се у овоме. Ученик проводи свакодневно у шко.ш 5—6 часова, за које време дише искварени ваздух школски, отрован продуктима дисања и кожних испарења. Наше школе немају, сем ретких изузетака, такве вентилације, која би одржада сталну притоку чистога ваздуха за време свих часова. После свака два часа у нас се обично отвара по један део прозора на неколико минута, ну за такво кратко време ваздух се само нешто освежи, За време других часова све се више и вшпе осећа и издаје се поквареност ваздуха и недостатак кисеоника. Учениди који су дошли у гаколу свежи и здрави, постају при свршетку бледи и увели. Осем покваренога ваздуха, на ђаке рђаво утиче исто тако дуго седење у неудобним клупама. Клупе су обично тако удешене, да онај који седи на њима мора више или мање да се сагне и спусти главу. Такав иоложај тела бива узрок тешкоме дисању и неправилном крвотоку, што се све јавља у обичној главобољи. Најзад, ка тим штетним утицајима придружује се још и то, што ђак обично остаје у школи без тоггле хране одјутра до 2—3 часа по подне, т. ј. у току 5—6 часова, што тако исто не може проћи без штете по његово здравље. Такво физичко слабљење ученика, које чини школа, мора, разуме се, лако допринети да у њему избпје штетно наслеђе у опште и алкохолно посебице. Ако дете или младић носи у себи пагубну клицу страсти к вину, то прп таквом слабљењу његовог организма клица ће добити, разуме се, снажан импулс ка своме даљем развијању. Према томе, борба противу школскога алкохолизма мора бити сведена на свестрану и по могућству потпуно оздрављење школе у ширем снислу те речи. Такво оздрављење мора се тицати како лекареко-хигијенског, тако и предавачког и васпитачког рада њеног. При школама треба уредити кухиње, ради тога да би ђаци могли у њима добивати топао доручак. Мора бити организована борба против прашпне. Старе неудобне клупе треба заменити новим, тако званпм „нормалним". Напослетку, треба по могућству изменити програме, да би било правилно распоређоно градиво које се има прећи и у опште учинити да учење буде такво, како не би било места умном преморавању ученика. Тако исто треба обратити пажњу на обиље празника, којп ометају редовно школско занимање. Затим као најбоље средство, ради подизања општега Физичкога нивоа ^ачког и ради одвлачења њпхова од свих рђавих навика у опште и од алкохола на по се — јављају се: гимнастика, игре и спортови. Та гимнастика, која се предаје у нашим школама, у ствари је само жалосна пародија на то што треба да буде и што се чини у другим државама. У нас се гимнастика изродила у досадно корачање или бес-