Prosvetni glasnik

300

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

је потребно уз помоћ радикалних мера, које треба да преуреде цео наш школски систем. Надајмо се, да ће држава и друштво обратпти најзад сву потребну пажњу на ово питање које задаје тодико тегаких брига. С руског д.

БЕЛЕЖНИК ТЕЛЕСНОГ РАЗВИТКА И ДУШЕВНИХ ОСОБИНА УЧЕНИЧКИХ У ОСНОВНИМ ШКОЛАМА.

Према правилима науке о васпитању сваки наставник мора упознати особине својих васпитаника, те нрема томе иодешавати начин свога васпитачког рада и подржавати и јачати добре, а сузбијати и искорењивати рђаве особине код појединих ученика. Да би пак наставпик своје ученике што боље упознао, нотребно је, да о сваком ученику прибере тачне податкс, а то ће постићи, ако од почетка шкодске године буде бележно о сваком ученику све оно, што код њега запази да је зарад познавања његове индивидуалности вредно забележити. Није ми намера да опширно говорим о васпитној вредности бележења личних особина ученичких и телесног развитка њиховог, јер су с тим упознати сви наставници, који су свршили стручну школу; него хоћу, да изнесем сво.је гледиште о начину овога бележења, користећи се својим петнаестогодишњим искуством. Питање о бележењу индивидуалних особина ученичких расправљано ,је по недагошким листовнма, па учитељским зборовима, и на конФеренцијама за време сталног школског надзора. Па и ако постоје наређења за бележење индивидуалних особина ученичких, ипак наставници у великој већини школа, те особине никако не бележе, а у осталима те белешке воде само „лорме ради", веома површно, по своме нахођењу или по угледу на раннје бележнике, који су у школи нађени. Разлоге за овај немар према овако важном н корисном васпитачком послу наводе ово: што надзорници школски те бележнике не траже, што „немаЈу времена" за то бележење, и што није детаљно пронисано како ће се те белешке водити. Оваки разлози морају отпасти пред коришћу, ко.ја би се добила., кад би се савесно ове белешке водиле од ночетка до свршетка основног школовања. Може се поуздано тврдити, да би тада дисциплина код ученика била много боља, а у вези с тим и настава би се лакше и повољније изводила, те би и школе боље резултате иоказивале.