Prosvetni glasnik

НАУКА И ПАОТАВА

601

вештину да га примењу.ју, ако она не буду у томе истом помагала својим друговима и другој деци, — свима, коме год узмогу". То је та идеја, која по мом нахођељу треба да пролази као црвени конац кроза сав живот нове шкоде, да сједињује и калупи слободну шкоду у један жив органнзам, где би и ученици и учитељи били одушевљени .једном општом идејом, тс би радшш један исти заједнички посао. Наравно, ту све зависи од ентузијазма учитељева. Ако он верује у свој посао, ако се одушевљава њиме, онда ће његова вера и одушевљење и нехотице прећи и на учснике. Но то једно је још недовољно. Потребно је научити ученике да ту идеју и остварују, да је приводе у живот. Ту ће много помоћи, ако се у што већим размерама сами ученици буду активно уведи у ствар наставе, предавања. Сваки ученик треба да је у исто време и ученик и учитељ. Онај, ко је посматрао децу, зна колико је код њих јака тежња, да своја знања подеде са другима. Дете, које је научило читати, одмах гледа да тој вештини научи своју браћу и сестрице, своје неписмене другове, домаћу чељад. Дете на то гони активносг његове ирироде: жеља да стечена знања примени у животу. Ту се показују и друштвени инстинкти дететови: жеља да буде од користи другима. Показује се, може бити, и нејасна потреба самооверавања. Било како му драго, али чињеница је ту, да дете врло радо узима на себе улогу аедагога. И треба признати, да оно има у себи нотребног материјала, „података". за ту улогу. Оно је пламено одушевљено оним знањем, које тек што је стекло; оно још живо осећа, како се, благодарећи стицању тога знања, раширио његов духовни хоризонат; и својим одушевљењем оно и нехотице заражава и свога ученика, деца тако радо и лако подражавају. А за тим у исихолошком иогледу дете је увек ближе другом детету, него старији : оно ће често биги кадро да растумачи свом другу оео , што му неки пут ни учитељ неће бити кадар растумачити. Учитељ слободне школе треба да уме искористити ту дечју тежњу да уче друге, да организује ту тежњу, да је упути подеспим правцем. Сама по себи та мисао није нова. Она се доста често примењује у енглеским школама, где се учитељ не ретко користи помоћу ученика старијих разреда у ствари предавања, а још више у ствари васпитавања. Ту мисао енергично препоручује Дакомб у својој необично занимљивој књижици : „Васпитавање, основано на психологији детета" 1 . Д'реба, — каже Л.акомб, — изазвати децу на то, да дају један другом питања, да међусобно проверавају један другог, у колико је

1 Нздање »Бибдпотеке сдободног васпитавања« (Адреса издавачке Фирме: И. II. Горбуновг, »Посреднпкг«, Арбагв, д. Т-ћстова, Москва) Цена 30 копејака (80 пара).