Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

617

После овога позвати неколико ђака да напишу по пеколико ових бројева пазећи опет на ону напред номенуту ноступност. Изађи ти Н. па напиши десетним бројем ово 2,4 дин., 8,60 дин., 15,35 дин., 20,05 дин. итд. Сад напиши десетним бројем 4 дин. и 80 п., 16 дин. и 20 II. 32, и 8 п. итд. III Чигање десетних бројева. Пошто сте научили како се пишу десетни бројеви, хадјде сад да видимо како се они читају. На нр. овај десетни број 12,385 Км. Може да се прочита двојако. Може да се каже: 12 целих, 3 десета, 8 стотих и 5 хиљадитих. Дакле, сваки део да се чита за себе. А може и овако: 12, и 385 хиљадитих. То јест да се сви делови арочитају одједном, са именом аоследњег дела. Овде је последњи део хиљадити, па зато се сви делови изговоре као хиљадити. Овако се обично и читају десетни бројеви, јер је то лакше и брже, него кад се чита сваки део за себе. Кад се овако читају десетни бројеви, значи да су ови нредњи и већи делови претворени у овај последњи и најмањи део. Према томе, кад хоћемо да ирочитамо неки десетни број, треба нијире да видимо колико у њему има цифара у деловима па да га прочитамо, читајући прво целине, па делове. Ако буде једна ци ®ра, онда који су то делови? Ако буду две циФре, који су то делови ? А ако буду у њему 3 циФре, који су то делови? Понављање. Како се читају десетни бројеви? (Прво целина, па делови). Како се читају делови? Шта смо с тиме урадили кад изговоримо све делове са именом последњег дела. ? Шта треба ирво да видимо кад хоћемо да нрочитамо неки десетни број ? (Треба да видимо колико ту има циФара у деловима). Ако је једна цифра у деловима. онда који су то делови? Ако су две циФре у деловима, који су то делови? А ако су 3 циФре, који су онда то делови? Сад треба читати оне раније наиисане бројеве. Напомена. Из обима самог овог предавања види се да се оно мора радити 3—4 часа. У њему би се могло скратити само оно понављање о мерама где је наставник уверен да му ђаци добро знају метарске мере. Поделу овог предавања на часове учиниће наставницима према својим школским приликама и својој предавачкој способности. А где му је природна подела на методске јединице, види се из самог предавања .