Prosvetni glasnik
настава ii култура
157
то, да не буду ученичке дружине. Правну и Финансиску потпору чини ЕИегп- ипг! Ггеипс1езга1, одбор роднтеља и пријатеља, састављен већином од родитеља ученичких и од пријатеља, као лекара, оФицира и наставника. Тако у ЈПтеглицу друштво има управу од 7 чланова. Ученици не могу никада постати чланови друштва, коме прииадају само родитељи, наставници и вође-; онп се уписују у ученички списак, али нису обавезнп ни на редовно учествовање у излетима ни на плаћаље улога. Ученички списак — 8с1ш1егНз1:е (8сћо1агеп1)исћ) или Висћ 4ег \Уап(1егуо§е1 — је списак оних ученика, који хоће да чешће учествују у излетима и путовањима. Упис се врши пријавом, уз коју иде и писмено одобрење од оца или његова заетупника, и уписани имају нраво да буду извештени о свима намераваним излетима. Примају се поглавито ученици средњих школа; али се начелно не искључују ни ученици народних школа и други погодни младићи до 18 година; „"\У.-Л г .-Веи1всћег Виш!" задржао је право, да прпма и девојке, према потреби у нарочитим одељењима. Вођски одбор (Тигегга!), који има да се брине о припреми и управи над излетима, чине стални вође, које бира управа, они су због великог личног рада ослобођени улога. Уписани немају никада посла непосредно са управом већ са вођским одбором, који полаже рачун „одбору родитеља и пријатеља". Представник му је један старешина. Добављање ваљаних вођа у довољном броју врло је важно питање и у разним организацијама разно се извршује. Једино одрасли, већином наставници, су вође у НемачкоЈ само у Дармштату, као што је то код Француских Сагатапез зсоћнгев, где су им додани још тако звани „подоФицири", старији ученици. Студенти, већином ранији чланови друштва, ко.ји су всћ изишли из средње школе, и ученици виших разреда су вође у „б^е^Шгег \У.-У." и у „Вгезскшег 8сћи1егге18еп". На-
1 В. наш ириказ у »Насхавнику 8 за 1906. год., св. 1—2, стр. 72—79. — Начеда воја Рауш ноставља (стр. 45) гдасе: 1. Задатак и занимање дружине мора стајати у сагласности са највишим сврхама васпитања и наставе. тако да се не унесе никакав школи стран и.ш чак п штетан интерес. 2. Инав дружина не може поставити себи такав задатак. који има центрадан значај за школу, јер се само један епоредан посао може узоти за предмет дружинсвом раду. 3. Занимање мора бити дако, које тако одговара телесним и умним силама младежи. да му се она може одати самостадно а у иети мах и са довољним успехом 1. II управљање мора вршити један од ученика. јер ако унравља наставник, онда нема оне особене вредности слободнога самосталног развијања, а други управник, са стране, утиснуо би се између ученика и наставника. (Наведено и у нашем нриказу у поменутој евесци »Наставника*, стр. 77«гг78.).