Prosvetni glasnik
ПРИЕАЗИ И ОЦЕНЕ
1. СП ИСИ
Српска граматика за први разред средњих шкода од Шилоша Ивкови&а: издала књижарница Геде Кона, цеиа 1 динар; текста има 28 дисти мање осмине. Ова граматика почиње деФипицијом реченице, и то је сасвим умесно, али сама деФиницпја изгледа нам сувише концпзна н апстрактна (Реченица. је речима исн&зана. мисао). За децу у првом разреду гимназије не треба тодико гледати на прецизност, колико на јасноћу и разумевање. С тога је ту бољв било рећи: Кад се каже да неко нешто ради (ђак чита), или кад се искаже како је што (кућа је висока), онда се тај скуп речи зове реченица. Шта су ироменљиве а шта неироменљиве речи деца ће сама увидети кад се упознаду с вретама речп. То је дакле, могло отпастп, а кад је већ споменуто (2 стр.), није му место у почетку, него се то могло изнети после проучавања врсте речи. Тако исто, није требало засебно износити (стр. 2.), шта је то осиова а шта насгавак за облик, него је то требало споменути код проучавања падежа прве врсте. Писац је добро учинио, што је у своју књигу унео латиницу (штампану и писану), јер деца ноједина слова лако заборављају, а ова им књига даје могућност, да то, у потребној прилици загледају и обнове. Рекли бисмо само да за наш глас ђ није требало узпмати знак Ој, Лј, него знак В, 3, јер знак с1ј негде се чита као ђ (гос1јеп), а негде као Лј /"пасЈјабагј, с1јеуојкау, а то није добро. Већ код знака 1ј и пј тај случај не може наступити, и стога се не морају узимати знаци I и п. Одељку о слоговима поклоњена је потребна нажња, и писац је лепо упознао децу, како се речи деле на слогове, односно како се део речи преноси с краја једног на почетав другог реда, јер то је знање потребно код лрвог писменог задатка. Код промене именпца усвојена је нова подела на три врсте (деклинације), и то је умесно и добро, јер именице мушког н средњег рода не показују међу собом толико разлике, да бп их требало делити у различите врсте. Отуда је сасвим оправдано што су I, II и V врста, из старе поделе спојене у једну врсту. Предлог за овакву поделу први је изнео (у „Настав- /