Prosvetni glasnik

службени део

495

случај петогодшпњег школовања радили биједне године разреди I, II и У а друге II и IV.] 8. Коју бнтну измену ваља учннити у садашн.ем начипу нздржавања и подизања школа? 9. Еолвко да траје школска годпна и у које време? Смели се, без велике штете по наставу, увећати детњи распуст у сеоским школама и у које би доба то било? 10. Имате ли шта ново да предложите у погледу спреме, права и дужности наставника? 11. У недостатку учитеља могу ли се учитељице постављати и у више разреде мушких и мешовитих школа? 12. Је ли целисходно да се у школама и даље задрже и учитељице удате за неучнтеље? Је ли корисно да се у недостатку учитеља и учитељица и даље постављају застуцнпци који немају учитељску спрему? Одговор Учитељског Друштва за град Ваљево: под 1. „Задатак је нар. школе: ,да шири просвету и српску писменост у народу, и да васпитава децу у народном духу, и у свима васпитним правцима дела, епремајући их за грађански живот". — „У нар. школи учи се: Срп. језик, Истор. Срба, Земљопис, Рачуница са најнужнијим знањима о геомет. облика, Веронаука, Јестаственица са Привредом и Хигијеном и грађанске поуке, Певање, ГнмнастиКа и игре". под 2. Школовање је обавезно за свако дете (без разлике на пол) четири године, с тим: да после свршеног 1У разр. буду обавезни ови ђаци (који не продуже школовање, за 2 године, похађати зимски течај — „ђачка вежбања" 1 до 1 1 / 4 месец (од Св. Саве — до 1. марта) а тада не би радила основ. школа; за женску децу тада отварати: „школе за домаћице". У школу се уписују деца (мушка, женска, сеоска и градска) која до 1. септ. наврше 7 година. Мушка, старија од 12, и жен. старија од 10 год. неће се уписивати. За изузетне случајеве — решава Миннстар — за млађу децу, кад је у питању — разлика један месец дана. под 3. Основне школе: градске и сеоске, мушке и женске, треба да су једнаког уређења — у основу. Разлике бн се могле чинити само у ирограмима код извесних предмета, где би један начин иди иравац био претежан у једној врстн школб, а други у другој. под 4. Најбитшце разлике учиниде би се у програмима: Природних наука, Бривредних поука. под 5. Уз сваку градску школу треба да има државно забавиште, обавезно за сву децу — пре школског доба. Школски фондови — нарочито за сиротне ученнке, да буду уза сваку основ. школу, а тако и ђачке књижнице. Све остале установе: културне и хумане, за препоруку еу, и у учитељима треба да нађу јаке поборнике и пионере, и оснивати их према месним приликама, могућностп и потребама. под 6. Практично је, а и потребно: да се у четвороразр. нарочито неподељеном, (па и у школ. са два одељења) школама, врши упис двце друге године, те да буду наизменични разреди. Ово је оправдано и са економске стране — снаге учитеља, као и самих издатака на подизање зграда, и већег броја школ. деце. под 7. Отпада — према одговору на II нитање, јер нема обавезног школовања кроз шест година.