Prosvetni glasnik
настава и култура
947
2. Метнути учепике у подукруг; изгдеда, да је то најбољи начин. 3. Али, добро је да сваки од ученика наизменично заузима свако од места у полукругу, како би видео уста учитељева у свима позидијама, које се надазе у говору. 4. Учитељ иди наставник треба даје окренут светлости, ади добро је, да при том и његова уста буду осветљона час с десне час с леве стране. 5. У почетку треба да говори подагано и чисто, али не претерујући и не кварећи иокрете уста. На тај начин постићи ће најбрже и природно изговарање. [Неколико сарадника, допуштају ширење уста. само у иочетку]. 6. Врло је важно не раздвајати речи у сдогове при диктовању. Реч је лакше читати у њеној природној спнтактичној вези, него ли кад је дезартикулисана, исцепкана и раздвојена на поједине слогове. 7. Треба навикнути ученика, да још у школи чита са усаиа разних лица. Ради тога препоручује се: а) диктирање које би чинили ученици један другоме наизменично; б) диктирање које би чинио учитељ кога другог разреда; в) конверзација с лицима ван школе г) конверзација са ђацима који чују. 8. Добро је, наметно је држати непомично главу при говору и уздржавати се од свакога геста. Међутим, допушта се, да наставник може гледати у правцу именоваиог иредмета, или да да његово.ј физиономији израз, који одговара мисли, коју ће изразити. 9. Као и у свима осталим врстама наставе ваља иостунно савлађивати тешкоће при читању са усана и предавати „паметно и полако". 10. Један од наших сарадника препоручује, да се искоришћује остатак слуха, који може постојати, међутин један други, мишљења је, да ваља запушити уши онима који помало чују. 11. Пошто је глуво-неми обично у апатичном интелектуалном стању, ваља се ностарати, да његова пажња увек буде будна за врема читања са усана. 4. ФотограФИја речи (Хе 1аМо8Соре) Једаи од наших сарадника препоручује за предавање читања са усана у свима ступњима систем, који ће, без сумње зачудити многе од наших другова, а који ће по неке од директора школа и у забуну довести, који су штедљиви, који воде рачуна о економским средствима којима располажу, али који је систен, при свем том веома привлачан, и који ће, можда имати бриљантну будућиост. Ми овде мислимо да говорнмо о употреби ФотограФије речи, с циљем, како би дали прилике ученику, да се унозна са свима типовима изговора [био лаган или брз, виши или нижи, јачи или слабији, било да долази из уста